Ohjelmallinen natiivi saatavilla Improve Median verkostossa – taktista ostamista vai brändipuhetta?
Digitaalinen mainonta muuttuu ripeästi ja siksi kehitämme jatkuvasti myös Improve Median tarjontaa ostajille. Natiiviformaatteja ja erityisesti ohjelmallisesti ostettavaa natiivia on toivottu saataville verkostossamme monelta suunnalta jo pitkään. Halusimme tuoda ostajille mahdollisimman helpon tavan toteuttaa natiivikampanjoita. Tämän kehitysaskeleen mahdollisti isompi uudistuksemme header biddingin saralla sekä Google Ad Managerin käyttöönotto yhtenä myyntijärjestelmistämme.
Miten saa ostettua ohjelmallista natiivia Improve Medialta?
- Lähetä meille käyttämäsi ostojärjestelmän (DSP) nimi sekä seat ID.
- Kerro avoimesti tavoitteista ja suunnitellusta materiaalista jotta voimme auttaa kohdentamisessa mahdollisimman hyvin.
- Saat meiltä teknisen ohjeistuksen sekä diilin.
Tarvitseeko uudet aineistot hyväksyttää aina Improve Medialla?
Hyväksymme ostajat diilikohtaisesti eli tarvitsemme ainoastaan tiedon mainostajasta (tai mainostajista jos toimistokohtainen diili). Luotamme siihen, että yhteistyökumppanimme tuottavat laadukasta materiaalia natiivimainontaan, jotta ostoprosessi on suoraviivainen molempien osapuolien kannalta. Seuraamme kuitenkin diilien kautta tulevaa natiivimainontaa ja ylläpidämme sekä kontrolloimme mainonnan laatua.
Mitä kohdennuksia on mahdollista saada ohjelmalliseen natiiviin?
Kohdennukset laadimme mielellämme yhdessä ostajan kanssa. Perinteisesti tehdään koko verkoston kattavia diilejä kun kyseessä on ostaja, joka hyödyntää omaa dataa tai kohdentaa muilla tavoin omien tavoitteiden mukaisesti. Voimme kuitenkin rakentaa eri ostotaktiikoiden tueksi monenlaisia kohdennuksia domaineista lähtien erilaisiin teknisiin kohdennuksiin. Ohjelmalliseen natiiviin on myös mahdollista saada probabilistisia, datan avulla mallinnettuja kohdennuksia, joilla voi parantaa konvertoitumisen tai ostokiinnostuksen todennäköisyyttä. Kysy meiltä lisää kohdennuksista!
Miltä ohjelmallinen natiivi näyttää Improve Median verkostossa?
Suunnittelemme natiivin mainospaikat julkaisijakohtaisesti, joten käytännössä kahta samanlaista natiivia ei verkostostamme löydy. Natiivimainonnan tulee olla luonteva osa sisältöä ja siksi se ei saisi olla liian silmiinpistävää. Tämän vuoksi teemme yksilölliset mainospaikka-layoutit eri julkaisijoille. Vaikka natiivi näyttääkin erilaiselta riippuen julkaisijasta, toimii ostajalle sama yksittäinen ostokanava kaikissa mainospaikoissa, joihin olemme määritelleet natiivin. Mainospaikat ovat fluid-muotoisia joten myös natiivin ulkoasun mitat vaihtelevat sivuston ulkoasun mukaan.
Minkälaisten tavoitteiden tukena kannattaa käyttää ohjelmallista natiivia?
Varsinkin ohjelmallisesti ostettaessa on hyvä muistaa, kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia kohdentamiseen ja optimointiin teknologia antaa ostajalle. Osto- ja kuluttajapolkujen auki piirtäminen on edelleen tärkeä osa markkinointia ja natiiville löytyykin oma paikkansa monesta kohtaa klassista funnelia. Natiivi toimii liikenteenohjaajana mainiosti, kun kampanjaan saadaan osuva aineisto ja tavoitellut kohderyhmät ovat selkeitä. Parhaimmillaan natiivi toimii kiinnostuksen nostattajana kun mainonnan näkijänä on kuluttaja, jolla on jo kosketuspintaa brändiin tai tuotteeseen. Jopa taktinen, konversioon ajava mainonta voi toimia hyvin kun kaikki osuu kohdalleen mainonnan viestin ja kuluttajan mieltymysten välillä. Suosittelemme A/B testaamaan materiaaleja mutta myös rohkeasti käyttämään ostoalgoritmejä natiivissakin.
Lisätietoja natiivista saat tiimiltämme.
Mukavaa loppukesää! 🙂
Ville Lahtinen, Programmatic and Data Specialist @ Improve Media