Miten Improve Media taklasi koronan?

Se oli aivan tavallinen maaliskuinen torstai 12.3.2020. Puhetta koronasta oli ollut jo hetken aikaa, mutta se ei vielä koskenut meitä. Kiinan karanteenejä ihmeteltiin ja kevättalven flunssia vitsailtiin koronaksi. Italia hieman huolestutti. Olin pitänyt aamupäivän etänä ja lähdössä puoliltapäivin toimistolle. Sitten alkoivat pikaviestimet laulaa: vaimon toimistolla oli havaittu koronatapaus ja koko rakennus päätettiin tyhjentää välittömästi. Läppäri kouraan ja kotiin. Mahdottomista etätöistä tuli mahdollisia 15 minuutissa. Oma Slack kertoi samaa kuin hallituksen tiedotustilaisuus: etätyöt alkavat välittömästi. Ei siis toimistolle. Koronapaniikki oli nyt totta myös Suomessa.

Etätyöpäivä numero 6. Vielä hymyilyttää.

Etätyöhön solahtaminen ei tuntunut juuri miltään, koska se oli jo arkea Improvella. Tuntematon kuitenkin arvelutti: mitä nyt tapahtuu? Huolta aiheutti myös ravintolapuolen tytäryhtiöiden bisneksen pysähdys kuin seinään. Lomautusvaroitukset leijuivat ilmassa, mutta Improven myynti rullasi normaalisti. Ehdimme jo huokaista helpotuksesta, että eihän tässä mitään kunnes koitti seuraava keskiviikko: päivämyynti putosi 27 % ja kun seuraavana päivän myynti pysyi samalla tasolla, alkoi todella huolestuttaa. Sen jälkeen saimme operaation takaisin raiteille ja olemme kasvattaneet myyntiämme läpi kevään tehden touko- ja kesäkuussa kaikkien aikojen myyntiennätykset. Miten se onnistui? Jatka lukemista.

Improve Median viikkokohtainen, vertailukelpoinen display-myynnin kehitys maaliskuun alusta alkaen.

Header Bidding tuo enemmän euroja myös kriisitilanteessa

Improve Media oli aloittanut marraskuussa 2019 uuden Prebid-pohjaisen header bidding -järjestelmän (HB) testaukset. Otimme järjestelmän käyttöön muutamilla mainospaikoilla kahdella eri julkaisijalla, jotka käyttivät perinteistä waterfall-mallia. Varsin nopeasti kävi ilmi, että puheet HB:n myyntiä 20–50 % kasvattavasta vaikutuksesta eivät olleet tuulesta temmattuja. Lisäsimme muutamia uusia julkaisijoita ja mainospaikkoja testiin. Säädimme, korjailimme, muokkasimme ja optimoimme – uudella työkalulla se oli helppoa. Saimme mukaan myös Google Ad Exchangen kysynnän. Ja lopulta lähes viiden kuukauden pilottijakson jälkeen aloimme kontaktoida julkaisijoita aktiivisesti. Olimme saaneet järjestelmän iskuun viime hetkellä ennen Kiinasta saapuvaa kirousta.

Uudet analytiikkatyökalumme helpottavat optimointia ja ovat vapaasti myös julkaisijan käytössä. Ei enää arvailua paljonko sivusto tuottaa!

Pikkuhiljaa julkaisijat uskoivat vakuuttelujamme ja nyt jo 30 sivustoa käyttää Improve Median header bidding -ratkaisua. Olemme havainneet koronakurimuksen aikana, että verkostomme sivustot, jotka ovat jo ottaneet käyttöön header biddingin, ovat pärjänneet perinteistä waterfall-mallia käyttäviä sivustoja paremmin. Usean kysyntälähteen kilpailuttaminen rinnakkain näyttää tasoittavan myynnin suoritusta kriisitilanteessa. Kun Kantar TNS:n mainonnan muutosmittarin mukaan display-myynti laski toukokuussa 23 %, Improve Median vertailukelpoinen myynti laski vain 14 %. Improven kokonaismyynti kasvoi kuitenkin yli 51 % vuoden takaisesta huomattavasti lisääntyneen inventaarin myötä.

Jos olet kiinnostunut ottamaan header biddingin käyttöön sivustollasi tai haluat parantaa nykyisen HB-ratkaisusi suoritusta, ota yhteys minuun tai Villeen:

Ville Lahtinen
Programmatic and Data Specialist
ville.lahtinen@improvemedia.fi
050 372 1095

Jesse Valli
Head of Ad Operations
jesse.valli@improvemedia.fi
050 363 0921

Lopuksi vielä myyntipuhe: Improve Media Header Biddingin käyttöönotto ei maksa mitään ja se on saatu parhaimmillaan toimintaan kahdessa työpäivässä ja yleisimmin noin viikossa. Mukaan saa myös nykyiset myyntikanavat- ja kumppanit. Rohkeasti kokeilemaan – riskittömästi!

Lämmintä kesää toivottaen ja muistakaa myös levätä!

Jesse Valli, Head of Ad Operations @ Improve Media




Improve Median Header Bidding -ratkaisusta sanottua:

Miten Improven header on vaikuttanut teidän kokonaismyyntiin?

”Improve Median header bidding -ratkaisu on vaikuttanut erittäin positiivisesti palvelun mediamyyntiin. Kokonaismyynti on noussut kymmenillä prosenteilla verrattuna edelliseen ratkaisuun.

Header biddingin vaikutus myyntiin näkyi heti ensimmäisestä käyttöönottopäivästä lähtien ja on ollut ilo huomata, että myynti on pysynyt hyvällä vakaalla tasolla läpi kuukauden.”

Oliko Improven header helppo ottaa käyttöön?

”Header bidding -ratkaisun käyttöönotto sujui melko suoraviivaisesti. Improven tarjoaman dokumentaation avulla kehittäjän oli helppoa integroida header bidding sivustoon hyvinkin nopeasti.

Teknisesti, mainoskoodista käsin pystyimme myös määrittelemään itse tarkemmin mainoslatauksen eri vaiheet, mainoskutsun tekemisestä passbackin lataamiseen.”

Ovatko Improven headerin raportointityökalut selkeät?

”Raportointityökalut ovat olleet kattavat ja hyvin selkeät. Näiden työkalujen avulla olemme pystyneet seuraamaan myyntiä lähes reaaliaikaisesti, mikä on iso parannus edellisestä.

Raportoinnista on ollut myös iso apu, kun olemme tehneet päivityksiä sivustolle. Olemme nyt voineet nähdä heti miten sivustolle tehdyt eri muutokset ovat vaikuttaneet mainospaikkoihin. Tästä on ollut valtava apu palvelun kehitystyössä.

On ollut myös positiivista huomata, että Improven puolelta on reagoitu nopeasti meidän tarpeisiin raportoinnin suhteen ja esimerkiksi Data Studioon on saatu nopeasti lisättyä pyydettyä dataa.”