Räjäytä pankki Jodelissa: neljä ideaa keväälle 2024, joita kukaan ei ole (vielä) toteuttanut
Rohkeus palkitaan Jodel-mainonnassa. Tässä blogipostauksessa listaamme neljä mainonnan konseptia, joiden potentiaali on vielä hyödyntämättä.
Jodel on ainutlaatuinen mainonnan alusta sen spontaanin ja yhteisöllisen luonteen vuoksi, mikä tekee siitä ihanteellisen paikan luoville ja hauskoille kampanjoille.
Me Improve Medialla olemme useita kertoja nähneet, miten persoonallinen ote palkitsee Jodelissa. Käyttäjät innostuvat uusista lähestymistavoista, mikä todettiin esimerkiksi joulun alla toteutetussa ensimmäisessä Jodel-arvonnassa.
Kokoonnuimme yhteen pohtimaan, mitä Jodelille ominaisia täysin uusia konsepteja mainonnassa voisi kokeilla tänä keväänä. Tässä postauksessa esittelemme nämä neljä tuoretta ideaa Jodel-mainontaan.
Idea 1: Toistuva haltuunotto
Ajankohtaisuus on olennainen osa Jodelin kulttuuria ja sovellus elää vahvasti päivänpolttavien aiheiden mukana. Erilaiset teemapäivät, vuodenajat ja juhlapyhät ovat vielä melko alihyödynnettyjä Jodel-mainonnassa, vaikka näistä on saatu yksittäisissä kampanjoissa lupaavia tuloksia.
Yksi toimiva idea voisi olla hyödyntää omaan brändiin luontevasti sopivia teemapäiviä toistuvana haltuunottona. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi vuosittain, kuukausittain tai viikottain toistuvaa teemapäivää – leivontabrändi voi hyödyntää kansallista korvapuustipäivää, lasten tuotteiden brändi nostaa esiin lapsilisien maksupäivää tai pizzabrändi hehkuttaa perjantaita viikosta toiseen.
Myös sellaiset massiiviset mediatapahtumat kuin Euroviisut, olympialaiset tai jalkapallon EM-kisat voisivat tarjota oivan tilaisuuden usean päivän haltuunotolle, jolloin mainonta istuu luontevasti muutenkin Jodelissa vahvasti näkyvään keskusteluun.
Idea 2: Alekoodit
Jodel on koti vahvalle tarjoushaukkojen yhteisölle, mikä näkyy esimerkiksi @alekoodit-kanavan suurena suosiona. Tästä huolimatta räätälöidyt tarjoukset ja alennuskoodit ovat alue, joka on vielä suurelta osin hyödyntämätön Jodel-mainonnassa.
Kuvittele tilanne, jossa brändi tarjoaa eksklusiivisen alennuskoodin, kuten “JODEL20”, jolla asiakkaat saavat 20% alennusta tuotteista. Tämä ei ainoastaan lisää myyntiä, vaan tarjoaa myös helposti seurattavaa dataa mainonnan tehokkuudesta.
Jodelissa mainoksilla on korkea huomioarvo: share of voice on merkittävästi suurempi kuin muissa sosiaalisen median kanavissa, missä tarjouskoodi hukkuu helposti muuhun mainontaan. Boosted post -mainos voi olla näppärä paikka testata tarjousten vetovoimaisuutta ja saada suoraa palautetta kohderyhmältä.
Idea 3: Pelit
Yksi erityispiirre Jodelissa ovat erilaiset jodlauksissa käytävät pelit. Kanavalla @jodelpelit on tuhansia seuraajia, jotka kehittävät erilaisia luovia pelikonsepteja ja viihtyvät pitkiäkin aikoja reaaliaikaisten Jodel-ketjuissa käytävien pelien parissa.
Yksi suosittu peli on nimeltään “onko sulla”. Pelin idea on, että aloittaja eli @oj perustaa pelille oman ketjun, johon muut saavat liittyä mukaan ja peli alkaa tiettyyn kellonaikaan. Peli etenee niin, että @oj nimeää yksi toisensa jälkeen kohteita, joista osallistujien tulee ottaa kuva ketjuun. @Oj voi esimerkiksi pyytää kuvaa jääkaappimagneetista, lemmikistä tai jostain luovemmasta ideasta kuten “päiväunista” tai “sinisestä hetkestä”. Lopuksi @oj laskee pisteet sen perusteella, miten hyvin osallistujat onnistuivat tehtävissä. Toinen versio on tiputuspeli, jossa pelistä putoavat joka kierroksella ne osallistujat, joilla ei ole kuvaa pyydetystä kohteesta.
“Onko sulla” -peli sopisi erinomaisesti brändin toteuttamaksi hauskaksi ja interaktiiviseksi mainokseksi Boosted post -formaatissa. Esimerkiksi elektroniikkabrändi voisi pyytää osallistujia ottamaan kuvia näiden kotoa löytyvistä laitteista tai maustebrändi keittiön mausteista. @Jodelpelit-kanavalta voi löytää myös lukuisia muita ideoita, joiden ympärille luovan toteutuksen voisi rakentaa!
Idea 4: Kuvakilpailu
Jos edellä kuvatun kaltaisen Jodel-pelin järjestäminen tuntuu liian työläältä, voi yksinkertainen kuvakilpailu olla suoraviivaisempi tapa rakentaa interaktiota jodlaajien ja brändin välille. Vaikka Jodelin käyttö perustuukin vahvasti lyhyisiin teksipohjaisiin viesteihin, on kuvien jakaminen silti laajasti käytössä: suosiossa ovat esimerkiksi lemmikkikuvat, ruokakuvat ja erilaiset huumorikuvat.
Kuvakilpailun voi toteuttaa lukemattomilla tavoilla, sopien monenlaisille brändeille. Tärkeää on, että osallistumiselle on matala kynnys ja kuvan voi ottaa spontaanisti. Sopivia kohteita voivat olla esimerkiksi lemmikki, esine tai paikka. Vaatebrändi voisi palkita tyylikkäimmän asukuvan tai elintarvikebrändi herkullisimman ruokakuvan. Voittajan valinta voi perustua eniten yhteisöltä tykkäyksiä saaneeseen kuvaan, tai brändi voi itse valita voittajan.
Tarvitsetko lisää inspiraatiota?
Miltä kuulostaa juuri sinulle tai asiakkaallesi räätälöity konsepti Jodeliin? Improve Media tarjoaa sparrailuapua ja ideoi kanssasi Jodeliin toimivan toteutuksen ideapalaverissa.
Lue suunnittelijan kokemuksia ideapalaverista tästä!
Jos Jodel ei ole entuudestaan tuttu, ei tämä ole lainkaan ongelma. Esimerkiksi vähintään 2000€ arvoisten Boosted post -kampanjoiden yhteydessä järjestämme erillisen koulutuksen, jossa käsitellään yksityiskohtaisesti Jodelin kulttuuria, mainonnan case-esimerkkejä ja oppeja viestintätyyliin liittyen.
Ota meihin rohkeasti yhteyttä: