Originellit Jodlaajat: Millainen on hyvä OJ?

Näillä asiantuntevien OJ:den vinkeillä teet onnistuneen Boosted Post-kampanjan

Jodelin Boosted Post-formaatti saavutti vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon aikana paljon suosiota, etenkin sen kommentointimahdollisuuden ansiosta.

Boosted Postiin on mahdollista aktivoida kommentointi ja kommentteihin vastaaminen. Tämä on hyvä tapa sitouttaa kaupunkilaisia nuoria aikuisia heille tärkeiden aiheiden tiimoilta. Mainostaja voi siis toimia “OJ:na”, joka tulee sanoista Original Jodler tai Alkuperäinen Postaaja, eli keskustelun aloittajana.

Miten OJ:na voi onnistua anonyymilla nuorten aikuisten alustalla ilman että tulee täysin teurastetuksi mainostajana? 

Neljä OJ:ta Baronalta, HSY:ltä ja OP:lta kertovat onnistumisestaan alustalla.

Kesätyökampanjalla mahdollisimman lähelle nuoria

Baronan markkinointispesialisti Niina Pietilä toimi alkuvuodesta kesätyökampanjan OJ:na. Kampanjalla haluttiin saada nuoret kysymään matalalla kynnyksellä kesätöihin liittyviä kysymyksiä. Kampanja toteutettiin seitsemässä Jodelin pienemmässä kaupungissa.

“Briiffaus oli todella hyvä, tiesi hyvin mitä odottaa. Suunnitelmissa oli vastailla hauskasti ja kivasti ja niin sanotusti ‘soluttautua’ sinne nuorison joukkoon ja siinä onnistuttiinkin aika hyvin.”

Kommenttien määrä oli Pietilälle iloinen yllätys, vaikka kampanja toteutettiin vilkkaimman pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kommenttien määrän lisäksi Pietilän yllätti keskustelun intensiivisyys ja kuinka Jodelissa täytyi olla hereillä.

“Lisäksi yllätti se, kuinka kotona sitä tunsi olevansa. Ei ollut ylitsepääsemättömän vaikeita kommentteja tai huuteluja. Aika helposti osasi itse arvioida kannattaako johonkin kommenttiin reagoida ja miten.”

Myös HSY:n projektipäällikkö Maija Palomäki koki kommenttien määrän positiivisena yllätyksenä. 

HSY onnistui keväällä tavoittamaan nuoria aikuisia pääkaupunkiseudulla jätteenlajittelukampanjan merkeissä. Kampanjan avulla HSY onnistui lisäämään tietoisuutta lajittelusta ja kierrätyksestä sekä motivoimaan asukkaita lajittelemaan kodin jätteet.  

“Kysymystulva yllätti meidät positiivisesti! Saimme asukkailta hyviä kysymyksiä, joiden parissa olisi voinut viettää pidemmänkin ajan“, Palomäki iloitsee.

OP:n tuotepäällikkö Minna Latola ohjeistaakin OJ:na toimivia mainostajia varaamaan valtakunnalliseen tai suurten kaupunkien ketjuihin vastailuun riittävästi resursseja, sekä varaamaan vain muutaman kaupungin yhdelle päivälle. 

OP teki keväällä kaksi Boosted Post lähtöä säästämisen ja sijoittamisen teemalla, OP:n Sijoituskumppani-palvelun lanseerauksen yhteydessä. Keskustelussa jodlaajat saivat kysyä pankin asiantuntijoilta säästämiseen ja sijoittamiseen liittyviä kysymyksiä. 

Ensimmäisellä OP:n Boosted Post kierroksella mukana olivat kaikki 13 aktiivisinta kaupunkia samana päivänä, toisella kierroksella kaupungit jaettiin puolestaan useammalle eri päivälle.

“Suosittelen, että Boosted Postin nostossa ei rajata keskustelua liikaa, vaan annetaan käyttäjien kysyä oleelliset kysymykset isomman kokonaisuuden alla”, Latola lisää. 

Haasteet selätetään resurssoinnilla sekä ymmärtäväisyydellä, asiallisuudella ja kylmäpäisyydellä

Boosted Post keskustelujen maailma ei ole suoraviivainen ja ennustettava, pikemminkin mutkitteleva ja hauskoja yllätyksiä täynnä. Valtaosa kommenteista ja kysymyksistä keskittyy rajattuun aiheeseen ja arkisiin, käytännön läheisiin kysymyksiin. Toisinaan mukaan kuitenkin mahtuu myös vitsailua ja näsäviisasteluakin.

“Negatiiviset kommentit tietysti aina haastaa. Niissä pitää olla hereillä, ymmärtäväinen, asiallinen ja kylmäpäinen. Varsinkin silloin, jos tulee vastaan huutelua ja asiattomuuksia”, Baronalta Pietilä neuvoo.

Toisinaan äkilliset ruuhkapiikit saattoivat hämmentää vastaajia esimerkiksi siinä, kenelle on jo vastattu. Sekä HSY:n Palomäen että OP:n Latolan mukaan tällaiseen voi varautua hyvällä suunnittelulla ja suuremmilla alueilla myös resursoinnilla.

“Jälkimmäisellä kerralla paikkakuntien jako toimi: yksi OJ per paikkakunta. Näin ei tullut turhaa sekaannusta siitä, kuka vastaa ja kenelle. Tarvittaessa hiljaisemman paikkakunnan OJ pääsi auttamaan toisia”, OP:n Chapter Lead Markku Haakana kuvailee.

“Tässä hommassa pitää olla kyllä sanavalmis, nopea reagoimaan ja erityisesti oikeanlainen tyyppi OJ:na oloon”, Pietilä korostaa.

Ennen kampanjaa OJ:na toimivan on hyvä tutustua alustaan edes hieman, vaikka onnistuneita kampanjoita on tehty myös ilman esitietoa alustasta.

Hyviä vastaanottoja ja positiivisia kommentteja

OJ:n voi yllättää myös odottamaton kehu tai tsemppiviesti. Jodlaajat innostuvat joskus antamaan positiivista palautetta kampanjoinnista ja toivottamaan OJ:lle mukavaa jodlailua. Tämän kohtasivat myös Pietilä, Haakana, Latola ja Palomäki.

“Ilahduimme hyvästä vastaanotosta ja teeman saamasta huomiosta. Saimme tehokkaasti esille kodin jätteiden lajittelua ja kierrätystä tärkeälle kohderyhmällemme positiivisessa hengessä. Moni sai vastauksen kysymykseensä, minkä lisäksi pääsimme markkinoimaan sähköistä Jäteopastamme, joka auttaa lajittelupulmissa 24/7”, Palomäki riemuitsee.

“Jälkimmäisellä kerralla toiminta oli järjestäytyneempää ja osasimme hyvin ennakoida tulevat kysymykset ensimmäisen boosted post:n pohjalta. Tämä nopeutti myös vastailua ja keskustelu soljui mukavammin. Myös kaikki positiiviset kommentit keskustelijoilta tuntuivat hyvältä”, OP:n Haakana kertoo toisesta Boosted Post -kierroksestaan.

Pietilä koki keskustelun olleen sujuvaa ja luontevaa. Jodlaajien kanssa päästiin samalle tasolle ja OJ:n toiminnasta annettiin kehuja.

“Koettiin, että pienellä vaivalla päästiin lähelle käyttäjiä ja kohderyhmää.”

Ota nämä viisi tärppiä asiantuntijoilta haltuun:

  1. Pysy hereillä ja vastaa nopeasti, jotta keskustelu säilyy uskottavana
  2. Tutustu Jodeliin kanavana etukäteen
  3. Voit tarvittaessa laatia ennalta viestejä ja mallivastauksia
  4. Ota OJ:na toimiminen vuoropuheluna. Älä siis vastaa vain ”joo, kyllä, ei”.
  5. Älä pelkää olla oma itsesi

Ole siis rohkeasti original jodeler. Varaa oma OJ-koulutus organisaatiollesi Elinalta tai Karoliinalta täältä tai lue aiheesta lisää!