Kolme syksyn 2023 Jodel-trendiä

Opiskelijoiden ryntäys Jodeliin, television viihdetarjonta ja yhteiskunnallinen keskustelu tuovat säpinää sovellukseen tänä syksynä.

Jodelia käytetään second screen mediana esimerkiksi uutta Selviytyjät-tuotantokautta katsoessa.

Me Improve Medialla seuraamme Jodelin eri ilmiöitä tarkasti ja keskustelemme Jodelin Saksan tiimin kanssa näistä viikoittain. Tässä blogipostauksessa esittelemme kolme syksyllä 2023 ajankohtaista teemaa, joiden huomioiminen voi tarjota Jodel-mainostajille kiinnostavia mahdollisuuksia.

1. Korkeakoulujen aloitus ja kävijäryntäys Jodeliin

Syksy tarkoittaa monelle uuden elämänvaiheen alkua korkeakoulussa, ja näin on myös Jodelissa. Tänä syksynä Jodelissa on rikottu jälleen kävijäennätyksiä, kun uuden lukuvuoden opiskelijat ovat löytäneet tiensä Jodeliin. 

Vaikka Jodel on laajentanut käyttäjäkuntaansa vuosien varrella ja kattaa nyt nuorten aikuisten kohderyhmän laajasti, sen juuret opiskelijoiden suosimana mediana ovat yhä nähtävillä. Jodelin käyttäjäprofiili painottuu erityisesti 18-35-vuotiaisiin. Toisin kuin monissa muissa sosiaalisissa medioissa, Jodelissa nuorten käyttäjien määrä ei kuitenkaan ole vähentynyt, vaikka ikäjakauma on tasaantunut.

Jodelissa ollaan huomattu myös hakuvaiheessa olevien korkeakoulukandidaattien aktiivisuus – esimerkiksi kesällä Jodelin kerrotaan kaatuneen äkillisen kävijäpiikin vuoksi, kun lääketieteen pääsykoetulokset julkaistiin. Tämä osoittaa, kuinka merkittävä foorumi Jodel on eri elämänvaiheissa oleville nuorille aikuisille ja kuinka potentiaalinen se on mainostajille, jotka haluavat tavoittaa myös tämän demografian.

2. Syksyn viihdetarjonta ja Jodelin käyttö second screen mediana

Termi ”second screen” on varmasti suurelle osalle sosiaalisen median mainostajista tuttu. Kyseessä on ilmiö, jossa ihmiset katsovat televisiota samalla kun käyttävät toista laitetta, kuten älypuhelinta, kommentoidakseen ja keskustellakseen katsomastaan sisällöstä. 

Jodelia käytetään aktiivisesti juuri second screen mediana: voit kokeilla avata sovelluksen esimerkiksi Suomen jalkapallo-ottelun aikana tai sunnuntaisin, kun Selviytyjät pyörii televisiossa, ja voit huomata omin silmin aktiivisuuden räjähdysmäisen nousun. 

Televisio-ohjelmien aiheuttamat keskusteluaallot ovatkin mainostajalle oiva tilaisuus saavuttaa laaja yleisö oikeaan aikaan.

3. Yhteiskunnallinen, ajankohtainen ja hyödyllinen sisältö trendaa

Yhteiskunnallinen keskustelu elää vahvasti Jodelissa. Esimerkiksi @politiikka-kanava on toistuvasti yksi palvelun aktiivisimmista ja eri puolueet ovatkin huomanneet sovelluksen hyödyt mainoskanavana.

Syksy 2023 on tuonut mukanaan lisää keskustelua hyödyllisistä aiheista kuten asunnon ostamisesta ja sijoittamisesta, eivätkä tulevat presidentinvaalit vähennä tätä pöhinää. Tämänkaltaiset aiheet, jotka koskettavat kaikkia ikäryhmiä ja elämänvaiheita, korostavat Jodelin roolia paitsi nuorten, myös aikuisten ja yhteiskunnallisesti aktiivisten kansalaisten foorumina. Trendi avaa mainostajille valtavasti mahdollisuuksia olla mukana siellä, missä keskustelu käy kuumimpana ja mielipiteet pirstaloituvat.

Päätelmät

Yhteenvetona voidaan sanoa, että Jodelissa syksy 2023 on alkanut monipuolisena ja ennennäkemättömän aktiivisena. Eri aihealueet, niin viihde, yhteiskunnalliset kysymykset kuin korkeakouluopinnotkin, saavat käyttäjät kuhisemaan. Mainostajille tämä ei ainoastaan tarjoa tilaisuutta olla mukana siellä, missä keskustelut ja trendit syntyvät, vaan myös mahdollisuuden osallistua ja olla aktiivisena osana luomassa uusia ilmiöitä ja puheenaiheita yhteisössä.

Ota askel kohti onnistunutta Jodel-kampanjaa

Kaipaatko lisätietoja Jodelin maailmasta? Olemme toteuttaneet satoja onnistuneita Jodel-kampanjoita ja jaamme mielellämme niistä keräämämme opit ja kokemukset.

Ota yhteys:

Karoolina Kupari

Senior Account Manager & Communications Specialist
Karoliina Kupari
karoliina.kupari@improvemedia.fi
040 580 1873