Jodel eduskuntavaalien 2023 kampanjoinnissa – mitä opittiin?
Puolueet ja ehdokkaat olivat aktiivisesti näkyvillä Jodelissa eduskuntavaalien 2023 alla. Lue, millaisia kokemuksia puolueilla on kampanjoista ja millaisia havaintoja Improve Media teki.
Eduskuntavaalit 2023 jäivät monelle viestinnästä ja mediasta kiinnostuneelle mieleen todellisina somevaaleina. Poliitikkojen somekäyttöä tutkinut dosentti Essi Pöyry kutsuikin vaaleja Suomen ensimmäisiksi Tiktok-vaaleiksi. Tiktokin lisäksi vaalikeskustelu kävi kuitenkin erityisen kuumana myös Jodelissa, jossa vaalimainonta keräsi tuhansien kommenttien keskusteluketjuja.
Tässä blogipostauksessa jaetaan tapausesimerkkejä, olennaisia lukuja ja muita Improve Median tekemiä havaintoja vaalikampanjoista Jodelissa.
Case-esimerkit: mitä eri puolueet tekivät?
Puolueille tyypillinen tapa näkyä Jodelissa oli hyödyntää kaikkia saatavilla olevia mainosmuotoja; display-mainonta kuvalla tai videolla sekä keskustelun avaaminen Boosted Postilla.
Alla on muutamia esimerkkejä puolueiden Boosted Post -keskustelunavauksista:
Keskustan räväkässä Boosted Post -kampanjassa tuotiin esiin puolueeseen liittyviä ennakkoluuloja susien ampumisesta dieselin polttoon. Postauksessa kannustettiin Jodelin käyttäjiä liittymään keskusteluun, jossa oli mukana vastaamassa puolueen edustajia. Runsaasti huomiota kerännyt kampanja sai jopa median tarttumaan sen viestintätyyliin – lue Ylen artikkeli tästä.
Kokoomuksen ja SDP:n Boosted Post -kampanjoissa lähestymistavaksi oli valittu neutraalimpi kärki, jossa muistutettiin vaaleista ja kehotettiin käyttäjiä kysymään lisää kommenteissa. SDP nimesi jo postauksessa kolme ehdokasta, joille kysymyksiä sai nimenomaisesti osoittaa.
Display-mainonnassa Jodel-mainokset edustivat puolueiden muulle sosiaalisen median kampanjoinnille uskollista tyyliä. Kokoomuksen ja SDP:n mainoksissa esiintyivät puolueiden johtohahmot Sanna Marin ja Elina Valtonen sekä tutut sloganit. Vihreiden display-toteutuksessa mukana oli puolueen puheenjohtaja Maria Ohisalo, mutta toteutustapa imitoi pikaviestipalveluille tuttua keskustelutyyliä.
Ehdokkaille oli tyypillisempää hyödyntää Jodel-mainontaa samaan tapaan kuin muissakin mainoskanavissa eli pystymuotoisena kuvana tai videona – tervetulleena lisänä oli Boosted Postin toteuttaminen tekstillä, mutta keskustelua avattiin harvemmin.
Vinkki vitonen: jos kampanjoinnista halutaan interaktiivista, mutta resurssit ovat tiukassa, käytä kyselyformaattia ja pidä kommentointi kiinni.
Tulokset kertovat kiinnostuksesta vaalimainontaan
Vaaliraportteja tehdessä täytyi hieraista silmiä muutamaan otteeseen; voiko tosiaan olla, että keskiarvoon nähden on suoriuduttu moninkertaisesti paremmin usealla eri mittarilla? Display-kampanjat keräsivät erityisen paljon upvoteja ja klikkejä.
Tulokset ovat vapaasti tulkittavissa siten, että Jodelissa oltiin vastaanottavaisia vaaliteemalle; mainokset huomattiin ja niistä selvästi pidettiin.
Boosted Posteissa keskustelut kävivät kuumina silloin, kun kommentointi oli sallittu. Politiikka tunnetusti herättää tunteita ja kiivasta keskustelua, Jodel-toteutukset eivät olleet tässäkään poikkeus. Usein keskustelu oli kiperistäkin kysymyksistä huolimatta asiallista ja ehdokkaat sekä puolueiden edustajat pääsivät oikomaan väärinkäsityksiä ja vastaamaan tärkeisiin aiheisiin.
Useampi mainostaja toteutti kommentoinnin niin, että se oli koko 24 tuntia auki, vaikka Jodelissa tyypillisempi kommentointiaika on 4-8 tuntia.
Moni mainostaja totesi olleensa erittäin tyytyväinen Jodelin vaalikampanjoiden tuloksiin. Huomionarvoista on myös, että mainostajat raportoivat usean keskusteluihin osallistuneen ehdokkaan päässeen eduskuntaan!
Vahvista ajoissa – Jodel voidaan buukata täyteen
Eduskuntavaalien kanssa lähes samaan aikaan osui korkeakoulujen yhteishaku, joten odotettavissa oli jo valmiiksi kiireinen ajankohta Jodelissa.
Ensimmäiset vaalimainostajat varmistivat mainospaikkansa jo marraskuussa, 5 kuukautta ennen itse vaaleja. Näin aikaisin ei välttämättä tarvitse toimia, mutta jos mielii tärkeitä päiviä yksinoikeudella itselleen, kannattaa toimia hyvissä ajoin. Vain vahvistamalla kampanjan saa halutun päivämäärän 24h haltuunoton Jodelin Boosted Postilla.
Display myytiin usealta alueelta lähes loppuun saakka. Vaikka display-mainontaa on helpompi ostaa lähempänä h-hetkeä, pienemmät alueet voidaan myydä täyteen nopeasti. Useampi ehdokas koki Jodelin toimivan niin hyvin, että olisi halunnut laittaa lisää budjettia kampanjalle loppumetreillä kun kampanjaruuhka oli suurimmillaan.
Kiinnostaako poliittinen mainonta Jodelissa?
Improve Media myy Suomen Jodel-mainonnan yksinoikeudella ja olemme tehneet lukuisia yhteiskunnallisia kampanjoita, joista kerromme lisää mielellämme. Meiltä saat ajankohtaiset hinnastot ja kaiken muun tiedon suunnittelun tueksi.
Ota yhteys:
Product Manager
Ira Vihma
ira.vihma@improvemedia.fi
040 760 8115