Jodel-mainonta – kymmenen kysytyintä kysymystä

Miten Jodel-mainonta aloitetaan? Entä paljonko Jodel-mainonta maksaa? Tässä blogipostauksessa Improve Media kertoo mitkä ovat useimmin kysytyt kysymykset markkinoinnista Jodelissa.

Nainen pitelee älypuhelinta, jossa on Jodelin logolla varustettu puhelimenpidike. Naisen vieressä on puhelimen ruutu, jossa näkyy #legendaarisetjodlaukset-merkinnällä varustetttua Jodel-keskustelua.

Jodel-mainontaa on voinut tehdä yksinoikeudella Improve Median kautta Suomessa keväästä 2019 lähtien. Käyttäjämäärät kasvavat tasaisesti ja siten myös mainostajien rohkeus tehdä toinen toistaan uskaliaampia Jodel-kampanjoita. Erityisesti dialoginen markkinointi, kelluva mainonta ja kyselyt ovat nostaneet mainostajien tuntosarvet pystyyn keväällä 2023. 

Kun mainosmuodot ja ostotavat kevääseen tultaessa monipuolistuvat ja mainostajien rohkeus kampanjoinnissa kasvaa, lienee hyvä hetki kerrata mitä kaikkea Jodel mainostajilleen mahdollistaa.

Alla kymmenen mainostajien useimmin kysymää kysymystä Suomen Jodeliin liittyen:

1. Mitä mainosformaatteja Jodelissa on saatavilla?

2. Haluan mainostaa Jodelissa, mutta mistä aloitan?

3. Mitä Jodel-mainonta maksaa?

4. Olemme yleishyödyllinen palvelu, saammeko alennusta?

5. Miksi mainos leikkaantuu etusivun syötteessä?

6. Voiko Jodelissa mainostaa ilman, että kommentointi on päällä?

7. Kuinka paljon Jodelissa voi tavoittaa nuoria aikuisia?

8. Voiko Jodelissa kohdentaa?

9. Mikä on sopiva videon pituus Jodeliin

10. Hauaisimme kommentoinnin päälle, mutta emme ole ennen mainostaneet Jodelissa – saammeko apua?

1. Mitä mainosformaatteja Jodelissa on saatavilla?

Improve Media tarjoaa Jodeliin kaksi erilaista mainosmuotoa:

Boosted Post on vuorokauden mittainen postaus, joka voi olla muodoltaan teksti, kuva, video tai valmiilla vaihtoehdoilla varustettu kysely. Mainostaja voi halutessaan aktivoida boosted postiin kommentoinnin sekä näihin vastaamisen. Mainosmuodon voi toteuttaa koko Suomen laajuisena tai kaupunkikohtaisesti. Ajankohtaisen hinnaston voi pyytää Improve Median tiimiltä

Display on näyttömääräisesti hinnoiteltu kuva tai video, jossa ei ole mahdollisuutta kommentointiin ja joka sopii pidemmille kampanja-ajoille.

Näiden kahden mainosmuodon lisäksi Jodeliin on mahdollista avata oma kaupallinen kanava, jonka kautta brändi voi esiintyä kanavalla haluamillaan nimimerkeillä. Voit tutustua omaan kanavaan Helsingin Pelastuslaitoksen @stadinbrankkari-kanavasta kertovassa blogipostauksessa.

2. Haluan mainostaa Jodelissa, mutta mistä aloitan?

Ota yhteys myyntitiimiimme ja varaa lyhyt esittely. Vaihtoehtoisesti voit kysyä suoraan kokeneiden asiakasvastaaviemme ehdotusta tavoitteidesi mukaan. 

Mikäli sinulla on jo budjetti ja/tai tieto haluamastasi mainosformaatista valmiina, voit pyytää meiltä tarjouksen suoraan sille. 

3. Mitä Jodel-mainonta maksaa?

Display-formaateissa hinta vertikaalikuvalle tai -videolle on brutto-CPM-hinnaltaan 12–15 € riippuen kohdennuksista. Kohdentaminen maksaa 1 € per kohdennus (ikä/sukupuoli/sijainti). Yleishyödylliset mainostajat, saavat hinnoista –40 %:n alennuksen.

Boosted Post myydään vuorokauden kestävänä haltuunottona, joka voi olla koko Suomen laajuinen tai kaupunkikohtainen. Voit pyytää tuoreimman hinnaston tai tarjouksen itsellesi myyntitiimiltämme.

4. Olemme yleishyödyllinen palvelu, saammeko alennusta?

Kyllä, yleishyödylliset mainostajat saavat –40 %:n alennuksen kaikista mainosformaateista.

5. Miksi mainos leikkaantuu etusivun syötteessä?

Vaikka kyseessä on 1080×1920-formaatti, joka näkyy kuvafeedillä koko ruudulla, leikkaantuu formaatti Jodelin tekstisyötteessä. Boosted post leikkaantuu 10 prosenttia (384 pikseliä) ja display-mainos 12 prosenttia (403 pikseliä). Tämän vuoksi on tärkeää keskittää viestiosuus niin, ettei olennaisia elementtejä ole mainoksen ylä- tai alaosassa.

Löydät tarkemmat ohjeet Jodeliin suositelluista mainoskooista aineisto-ohjeistamme.

6. Voiko Jodelissa mainostaa ilman, että kommentointi on päällä?

Kyllä. Jodelissa voi tehdä display-kampanjan, jossa kommentointi ei ole mahdollinen. Myöskään Boosted Postin kommentointimahdollisuutta ei ole pakko hyödyntää, vaan se voidaan jättää pois päältä.

7. Kuinka paljon Jodelissa voi tavoittaa nuoria aikuisia?

Jodelia käyttää kuukaudessa satoja tuhansia suomalaista, joista 85 % on 18–35-vuotiaita aikuisia. 

8. Voiko Jodelissa kohdentaa?

Jodelin kohdennusmahdollisuudet ovat ikä, sukupuoli ja sijainti. Kohdentaminen maksaa 1 € per kohdennus. 

9. Mikä on sopiva videon pituus Jodeliin?

Jodelin VTR on parhaimmillaan lyhyissä, kuuden sekunnin tai alle, videoissa. VTR putoaa huomattavasti videon pidentyessä.

Videon maksimipituus on 15 sekuntia.

10. Hauaisimme kommentoinnin päälle, mutta emme ole ennen mainostaneet Jodelissa – saammeko apua?

Improve Media järjestää OJ-koulutuksia, jotka kuuluvat isompien Boosted Postien hintaan. Mainostaja saa materiaalin itselleen. OJ-koulutuksessa käydään läpi Jodelissa vastailun sisällöllistä ja teknistä puolta case-esimerkein. 

Jos Jodel itsessään ei ole vielä tuttu, suosittelemme ehdottomasti lataamaan sovelluksen ja tutustumaan siihen!

Jäikö jokin kysymys kysymättä? Haluatko kuulla lisää?

Meillä on satoja kiinnostavia case-esimerkkejä Jodel-kampanjoista, joista kerromme mielellämme.

Ota yhteys:

Karoliina Kupari

Senior Account Manager & Communications Specialist
Karoliina Kupari
karoliina.kupari@improvemedia.fi
040 580 1873