Jodel-mainonta – kymmenen kysytyintä kysymystä

Miten Jodel-mainonta aloitetaan? Entä paljonko Jodel-mainonta maksaa? Tässä blogipostauksessa Improve Media kertoo mitkä ovat useimmin kysytyt kysymykset markkinoinnista Jodelissa.

Nainen pitelee älypuhelinta, jossa on Jodelin logolla varustettu puhelimenpidike. Naisen vieressä on puhelimen ruutu, jossa näkyy #legendaarisetjodlaukset-merkinnällä varustetttua Jodel-keskustelua.

Jodel-mainontaa on voinut tehdä yksinoikeudella Improve Median kautta Suomessa keväästä 2019 lähtien. Käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti, mainosmuodot kehittyneet ja yhä useammat mainostajat ovat saavuttaneet tuloksia Jodelin avulla.

Jodelin monipuoliset mainosratkaisut tarjoavat kiinnostavia mahdollisuuksia tavoittaa kohderyhmiä, rakentaa luottamusta ja käydä dialogia. Tässä blogissa vastaamme kymmeneen kysymykseen Jodel-mainonnasta, joista hyötyvät niin ensimmäistä mainosta suunnittelevat kuin jatkokampanjoiden yksityiskohtia pohtivat.

Jos et löydä vastausta kysymykseesi, ole rohkeasti yhteydessä Jodel-tiimiimme: myynti@improvemedia.fi.

Alla kymmenen mainostajien useimmin kysymää kysymystä Suomen Jodeliin liittyen:

1. Mitä mainosformaatteja Jodelissa on saatavilla?

2. Haluan mainostaa Jodelissa, mutta mistä aloitan?

3. Mitä Jodel-mainonta maksaa?

4. Olemme yleishyödyllinen palvelu, saammeko alennusta?

5. Miksi mainos leikkaantuu etusivun syötteessä?

6. Voiko Jodelissa mainostaa ilman, että kommentointi on päällä?

7. Kuinka paljon Jodelissa voi tavoittaa nuoria aikuisia?

8. Voiko Jodelissa kohdentaa?

9. Mikä on sopiva videon pituus Jodeliin

10. Hauaisimme kommentoinnin päälle, mutta emme ole ennen mainostaneet Jodelissa – saammeko apua?

1. Mitä mainosformaatteja Jodelissa on saatavilla?

Improve Media tarjoaa Jodeliin kaksi erilaista mainosmuotoa:

Boosted Post on vuorokauden mittainen postaus, joka voi olla muodoltaan teksti, kuva, video tai valmiilla vaihtoehdoilla varustettu kysely. Mainostaja voi halutessaan aktivoida boosted postiin kommentoinnin sekä näihin vastaamisen. Mainosmuodon voi toteuttaa koko Suomen laajuisena tai kaupunkikohtaisesti. Ajankohtaisen hinnaston voi pyytää Improve Median tiimiltä

Display on näyttömääräisesti hinnoiteltu kuva tai video, jossa ei ole mahdollisuutta kommentointiin ja joka sopii pidemmille kampanja-ajoille.

Natiivi Display yhdistää kuvan ja tekstin, ja sen ulkoasu muistuttaa tavallista jodlausta. Toimintalogiikka on sama kuin display-kampanjassa eli kyseessä on näyttömääräisesti hinnoiteltu, ei kommentoitava-formaatti.

Näiden kolmen mainosmuodon lisäksi Jodeliin on mahdollista avata oma kaupallinen kanava, jonka kautta brändi voi esiintyä kanavalla haluamillaan nimimerkeillä. Esimerkkejä omasta kanavasta ovat Ulosottolaitoksen @talousneuvola ja Helsingin pelastuslaitoksen @stadinbrankkari.

2. Haluan mainostaa Jodelissa, mutta mistä aloitan?

Ota yhteys myyntitiimiimme myynti@improvemedia.fi ja varaa lyhyt esittely. Vaihtoehtoisesti voit kysyä suoraan kokeneiden asiakasvastaaviemme ehdotusta tavoitteidesi mukaan. 

Mikäli sinulla on jo budjetti ja/tai tieto haluamastasi mainosformaatista valmiina, voit pyytää meiltä tarjouksen suoraan sille. 

3. Mitä Jodel-mainonta maksaa?

Display-formaateissa hinta vertikaalikuvalle tai -videolle asettuu brutto-CPM-hinnaltaan 7–10 € väliin riippuen kohdennuksista (ikä/sukupuoli/sijainti) ja formaatista (tavallinen vai natiividisplay). Kohdentaminen maksaa 2 € per kohdennus.

Boosted Post myydään vuorokauden kestävänä haltuunottona, joka voi olla koko Suomen laajuinen tai kaupunkikohtainen. Voit pyytää tuoreimman hinnaston tai tarjouksen itsellesi myyntitiimiltämme.

4. Olemme yleishyödyllinen palvelu, saammeko alennusta?

Kyllä, voittoa tavoittelemattomat ja yleishyödylliset mainostajat saavat –40 %:n alennuksen kaikista mainosformaateista.

5. Miksi mainos leikkaantuu etusivun syötteessä?

Vaikka kyseessä on 1080×1920-formaatti, joka näkyy kuvafeedillä koko ruudulla, leikkaantuu formaatti Jodelin tekstisyötteessä. Boosted post leikkaantuu 10 prosenttia (384 pikseliä) ja display-mainos 12 prosenttia (403 pikseliä). Tämän vuoksi on tärkeää keskittää viestiosuus niin, ettei olennaisia elementtejä ole mainoksen ylä- tai alaosassa.

Löydät tarkemmat ohjeet Jodeliin suositelluista mainoskooista aineisto-ohjeistamme.

6. Voiko Jodelissa mainostaa ilman, että kommentointi on päällä?

Kyllä. Jodelissa voi tehdä display-kampanjan, jossa kommentointi ei ole mahdollinen. Myöskään Boosted Postin kommentointimahdollisuutta ei ole pakko hyödyntää, vaan se voidaan jättää pois päältä.

7. Kuinka paljon Jodelissa voi tavoittaa nuoria aikuisia?

Jodelia käyttää kuukaudessa satoja tuhansia suomalaista, joista 85 % on 18–35-vuotiaita aikuisia. 

8. Voiko Jodelissa kohdentaa?

Jodelin kohdennusmahdollisuudet ovat ikä, sukupuoli ja sijainti. Kohdentaminen maksaa 2 € per kohdennus. 

9. Mikä on sopiva videon pituus Jodeliin?

Jodelin VTR on parhaimmillaan lyhyissä, kuuden sekunnin tai alle, videoissa. VTR putoaa huomattavasti videon pidentyessä.

Videon maksimipituus on 15 sekuntia.

Video Jodelissa toistuu automaattisesti ilman ääntä, ja ääni täytyy erikseen klikata päälle. Siksi tekstitykset ovat erityisen tärkeitä videoille, joissa on puhetta.

10. Hauaisimme kommentoinnin päälle, mutta emme ole ennen mainostaneet Jodelissa – saammeko apua?

Improve Media järjestää OJ-koulutuksia, jotka kuuluvat isompien Boosted Postien hintaan. Mainostaja saa materiaalin itselleen. OJ-koulutuksessa käydään läpi Jodelissa vastailun sisällöllistä ja teknistä puolta case-esimerkein. 

Jos Jodel itsessään ei ole vielä tuttu, suosittelemme ehdottomasti lataamaan sovelluksen ja tutustumaan siihen!

Jäikö jokin kysymys kysymättä? Haluatko kuulla lisää?

Meillä on satoja kiinnostavia case-esimerkkejä Jodel-kampanjoista, joista kerromme mielellämme.

Ota yhteys:

Karoliina Kupari

Senior Account Manager & Communications Specialist
Karoliina Kupari
karoliina.kupari@improvemedia.fi
040 580 1873