Digimarkkinointi myllerryksessä: Jodel tuo vakautta ja paikallisuutta yrityksille juuri nyt

Huh! Viime aikoina itsepäisinkään silmien ummistaja ei ole voinut välttyä kuulemasta mediamaailman myrskyistä. Globaalilla digimarkkinoinnin kentällä on nähty suuria muutoksia, jotka ravistelevat alan totuttuja toimintamalleja. Yhdysvalloissa esimerkiksi TikTokin toiminnan rajoitukset ja keskustelut muiden sosiaalisen median alustojen ympärillä ovat nostaneet esiin tarpeen myös vaihtoehtoisille mainosalustoille, joihin mainostaja voi luottaa.
Myrskyssä piilee käänteentekevä mahdollisuus
Digimarkkinoinnin kentän muuttuessa nopeaan tahtiin yrityksillä on nyt tilaisuus ottaa rohkeita askeleita kohti uusia mahdollisuuksia markkinoinnin ja viestinnän saralla. Jodel tarjoaa väylän tavoittaa paikalliset yleisöt tavalla, joka tuntuu ajankohtaiselta, relevantilta ja vastuulliselta. Eurooppalainen sovellus on sitoutunut arvoihin, joissa korostuu monimuotoisuus, kunnioitus, inhimillisyys, omaperäisyys, luovuus sekä ilo ja hauskuus.
Ajankohtainen aika herättää keskustelua turvallisessa ympäristössä
Samalla kun suuret globaalit alustat kohtaavat tiukkoja rajoituksia, Jodel tarjoaa yrityksille turvallisen, vastuullisen ja yhteisöllisyyttä korostavan vaihtoehdon. Tämä on erityisen tärkeää nyt, kun käyttäjät kaipaavat läpinäkyvyyttä ja aitoa vuorovaikutusta brändien kanssa – ilman liiallista sisällön sensuuria.
Kampanjasi on alustalla hyvässä seurassa, sillä Jodelissa kampanjoi jo valmiiksi lukuisia tunnetuimpia ja luotetuimpia suomalaisia brändejä ja organisaatioita.
Vaikka Jodel on alusta, joka ei vaadi rekisteröitymistä, Brand Safetyn varjeleminen alustalla on huolellista. Sisällön moderointi alustalla on älykästä, yhdistäen ihmisen, koneoppimisen ja algoritmien tekemän tarkistuksen. Kaikki kuvat ja videot tarkistetaan esimoderoinnissa, josta 90 % hoidetaan automaattisesti kuvantunnistuksella. Tekstisisällöt suodatetaan sanoja tunnistavalla järjestelmällä.
Lisäksi kaikki ilmiannettu sisältö käy läpi Jodelin moderointiprosessin keskimäärin alle 2 minuutissa, ja sen tarkkuus on yli 90 %. Jodelissa ainutlaatuista onkin juuri se, että jodlaajat itse osallistuvat Jodelin siistinä pitämiseen käyttämällä downvote-toimintoa, ilmiantamalla sisältöjä ja toimimalla moderaattoreina. Moderaattoreiksi pääsevät aktiiviset, sääntöjä noudattavat käyttäjät.
Jodelin sääntöjen vastaiseen sisältöön kuuluu muun muassa henkilötietojen paljastaminen, häirintä ja syrjintä, roskaposti ja juonipaljastukset, negatiivisuus ja provosoiva käytös, päällekäyvä seksuaalinen käyttäytyminen sekä esimerkiksi laiton toiminta.
Näin mainonta Jodelissa näkyy vapaassa, mutta asiallisessa ja yhteisöllisessä ympäristössä, jossa mainostaja voi luottaa siihen että alustan turvallisuudesta huolehditaan ilman ylenpalttista sensuuria, pitäen keskustelun relevanttina.

Miten mainostaja voi hyödyntää Jodelia?
Jodelissa markkinointi ei ole pelkkää mainostamista – se on parhaimmillaan myös vuorovaikutusta. Mainostajat voivat rakentaa merkityksellistä yhteyttä paikallisten käyttäjien kanssa ja osallistaa yhteisöjä tavoilla, jotka eivät ole mahdollisia muilla alustoilla.
Jodelissa ilmiöt leviävät orgaanisesti alustalla, missä keskustelu tuntuu käyttäjistä luonnolliselta ja aidolta ja jossa algoritmi ei päätä käyttäjien kuluttamaa sisältöä, vaan sen tekee käyttäjän itse valitsemat kanavat. Lisäksi anonymiteetti takaa yhteisössä sen, että kaikki keskustelijat ovat lähtökohdiltaan samalla viivalla ja rohkaisee esittämään kysymyksiä sensitiivisistäkin asioista. Teitpä sitten display-mainontaa tai avaat Boosted Post-keskustelun, Jodel ja Improve Media tarjoavat mainostajalle tyylikkäitä, orgaanisia mainosratkaisuja, jotka huomataan.
Viime aikoina esimerkiksi Natiivi Display ja kyselyt ovat herättäneet runsasta mielenkiintoa jodlaajissa. Esimerkiksi syksyllä Boosted Post Poll-muotoinen kampanja tavoitti vuorokaudessa yli 163 000 jodlaajaa, ja pollia äänestettiin yli 19 000 kertaa. Uniikki interaktioaste oli kampanjassa 21,43 %, mikä on yksi Jodelin historian korkeimmista.
Mikäli mainostajalle on relevanttia olla jatkuvammassa interaktiossa kohderyhmänsä kanssa, mahdollistaa Jodel ja Improve Median myös oman kanavan perustamisen alustalle. Tämä on yksittäisiä kampanjoita kustannustehokkaampi ja sitouttavampi tapa olla säännöllisesti läsnä alustalla, jota urbaanit suomalaiset aikuiset aktiivisesti käyttävät.
Improve Medialla on yksinoikeus Jodelin mainosmyyntiin Suomessa – mitä se tarkoittaa mainostajille?
Saksalaisten perustama ja omistama alusta keskittyy paikalliseen, yhteisölliseen viestintään, jossa käyttäjät voivat siis olla läsnä ilman liiallisia algoritmien rajoitteita tai suuria datakriisejä. Suomessa Jodel-mainonta toimii Improve Median kautta yksinoikeudella, jolloin markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoiden apu ja tuki on lähellä kaikissa kampanjoissa oli kyse sitten sisällöllisistä tai teknisistä seikoista. Improve Median kautta on myös mahdollista saada koulutusta dialogiseen markkinointiin Jodelissa. Viimeisen viiden vuoden aikana olemme kouluttaneet satoja mainostajia Jodel-markkinoinnin lainalaisuuksista. Lisäksi toteutamme käyttäjätutkimuksia sekä seminaareja suomalaisten jodlaajien Jodel-käytöstä.
Millaisia ajatuksia digimarkkinoinnin muutokset sinussa herättävät?
Ota meihin yhteyttä, niin mietitään yhdessä, miten Jodel voisi olla hyödyksi yrityksellesi muuttuvassa mediamaailmassa.