Poliittiset mainokset TTPA-sääntelyn mukaan – Jodelin käytännöt

Henkilö pitää kädessään älypuhelinta, jonka näytöllä näkyy pesukarhu heiluttamassa EU-lippua. Etualalla myös Saksan ja Suomen liput. Kuvassa teksti: "Jodel ja EU:n TTPA-asetus – Improve Media x Jodel".

EU:n uusi TTPA-asetus (Transparency and Targeting of Political Advertising) astuu voimaan lokakuussa 2025 ja muuttaa poliittisen mainonnan pelisääntöjä koko Euroopassa. Jodelissa ja Improve Medialla olemme valmistautuneet muutoksiin hyvissä ajoin. 

Lue alta, mitä asetus tarkoittaa ja miten Jodel noudattaa sitä käytännössä.

Keskeiset säännökset ja Jodelin ratkaisut

Poliittisen mainonnan määritelmä

Poliittiseksi mainonnaksi lasketaan sisältö, verkossa tai offline, joka on tarkoitettu vaikuttamaan vaaleihin, kansanäänestyksiin tai lainsäädäntö-/sääntelyprosesseihin.

Jodelissa tämä tarkoittaa, että esimerkiksi puolueiden, ehdokkaiden tai kansalaisjärjestöjen ostama mainonta kuuluu sääntelyn piiriin.

Läpinäkyvyysvaatimukset

  • Merkinnät: Kaikki poliittiset mainokset on merkittävä selkeästi poliittiseksi mainonnaksi.
    • Jodelissa tämä on jo toteutettu: mainostaja sekä tieto siitä, että kyseessä on sponsoroitu postaus on merkitty selkeästi.
  • Ilmoitukset: Mainoksista on käytävä ilmi maksaja, mihin prosessiin ne liittyvät, käytetty budjetti ja mahdollinen kohdentaminen.
    • Jodel kehittää parhaillaan mekanismia, jolla kaikki nämä tiedot tuodaan selkeästi näkyville.
  • Kohdentamisen rajoitukset:
    • Ei kohdentamista iän, sukupuolen tai muiden henkilökohtaisten tietojen perusteella. Vaalimainoksissa kohdennus yli 18-vuotiaille pakollista. 
    • Paikkakohdentaminen vain, jos se vastaa vaalia (esim. Helsingin kunnallisvaalit → Helsinki).
      • Jodelissa tämä linjaus on jo tehty ja käytössä.
  • Rekisteri: Poliittisista mainoksista on tarjottava julkinen näkymä.
    • Jodel rakentaa omaa verkkosivustoa, jossa kaikki tiedot julkaistaan avoimesti.
Nuori nainen katsoo älypuhelintaan, jonka takaa kurkistaa pieni pesukarhu heiluttaen EU-lippua. Kuvan alaosassa oranssi liukuväri.

Kohdentaminen ja datan käyttö

  • Ei henkilötietokohdennusta:
    • Jodel ei käytä henkilödataa poliittisten mainosten kohdentamiseen.
  • Ei arkaluontoista dataa: Poliittisia näkemyksiä, uskontoa, etnisyyttä tms. ei käytetä profilointiin.
    • Tämä ei ole ollut Jodelissa mahdollista eikä tule olemaan.
  • Ei alaikäisiä:
    • Jodel sulkee alle 18-vuotiaat pois poliittisen mainonnan kohderyhmistä.

Ulkomaisen rahoituksen rajoitukset

  • EU:n ulkopuolelta rahoitettu poliittinen mainonta on kielletty kolmen kuukauden ajan ennen vaaleja.
    • Jodel hyväksyy mainoksia vain kotimaisilta toimijoilta (esim. Puolue A voi ostaa mainoksia vain itselleen).

Rekisterit ja arkistointi

  • Kaikki poliittiset mainokset tallennetaan EU:n yhteiseen rekisteriin.
    • Jodel julkaisee oman avoimen näkymän ja täydentää tarvittaessa myös EU:n keskitettyä rekisteriä.

Käyttäjien raportointimekanismi

  • Käyttäjillä on oltava helppo tapa raportoida väärin merkityistä mainoksista.
    • Jodel tarjoaa raportointimahdollisuuden verkkosivujensa kautta. Sovellukseen ei tehdä muutoksia, ellei tarvetta ilmene.

Yhteiskunnalliset mainostajat

TTPA koskee vain mainontaa, jonka tarkoituksena on vaikuttaa vaaleihin, kansanäänestyksiin tai lainsäädäntö-/sääntelyprosesseihin.

Tämä tarkoittaa, että yhteiskunnalliset mainostajat (esim. järjestöt, kansalaisjärjestöt, ammattiliitot) voivat jatkaa mainontaa Jodelissa normaalisti, kunhan viestinnän tarkoituksena ei ole poliittinen vaikuttaminen.

  • Esimerkki sallitusta mainonnasta: kampanja, joka lisää tietoisuutta koulutuksesta tai tarjoaa tietoa palveluista.
  • Esimerkki sääntelyn piiriin kuuluvasta mainonnasta: kampanja, joka pyrkii vaikuttamaan vireillä olevaan lainsäädäntöön tai vaalien lopputulokseen.

Yhteiskunnallisten mainostajien mainonta Jodelissa on siis yhä sallittua ja selkeästi erotettu varsinaisesta poliittisesta mainonnasta. Lisäksi he ovat edelleen oikeutettuja -40% yleishyödylliseen alennukseen mainosmuodoista.

LUE LISÄÄ: Kuinka onnistua poliittisessa mainonnassa Jodelissa?

Aikataulu

  • Säännökset astuvat voimaan 10.10.2025.
  • Jodelilla kaikki käytännöt ovat valmiina ennen vuoden 2026 vaalikautta Suomessa.
Lähikuva pesukarhun kasvoista, jonka silmissä heijastuu EU-lippu sinisine taustoineen ja tähtikehineen.

Yhteenveto Jodelin käytännöistä TTPA-sääntelyn osalta

TTPA-asetus lisää poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta EU:ssa. Jodelissa poliittisen mainonnan linja on selkeä:

  • Merkinnät ovat kunnossa
  • Ei henkilötietokohdennusta
  • Avoin rekisteri kaikista poliittisista mainoksista
  • Täysi sääntöjenmukaisuus EU-asetuksen kanssa

Näin varmistamme, että poliittinen mainonta Jodelissa on läpinäkyvää, reilua ja kaikkien käyttäjien nähtävissä.

Haluatko kuulla lisää?

Jos TTPA-sääntely tai poliittisen mainonnan käytännöt Jodelissa herättävät kysymyksiä, autamme mielellämme.

Ota yhteyttä: myynti@improvemedia.fi