Tarvitaanko somessa aina henkilöbrändi? Jodel tarjoaa vaihtoehdon

Somessa esiintyminen voi olla kuormittavaa – Jodel tarjoaa vaihtoehdon, jossa itse viestillä on suurin merkitys, ei sen välittäjällä.

Anonyymi pesukarhu ja teksti somessa ilman henkilöbrändiä.

Harva odottaa tv-mainoksessa esiintyvän henkilön olevan itse yrityksen markkinointijohtaja – mutta somemainonnassa näin yhä useammin on. Moni organisaatio on nimennyt kasvoikseen viestintätiimin jäseniä, asiantuntijoita tai sometiimiläisiä, jotka paitsi tuottavat sisältöä, myös näkyvät ja esiintyvät sen etulinjassa.

Erityisesti Z-sukupolven ja milleniaalien suosimissa kanavissa, kuten TikTokissa ja Instagramissa, videot ovat vakiintuneet suosituimmaksi sisällöksi. Näissä videoissa aito ja samaistuttava esiintyminen tuo uskottavuutta – mutta myös altistaa esiintyjän henkilökohtaiselle kritiikille. Tuore esimerkki tästä nähtiin, kun Suomen Ekonomien markkinointispesialisti joutui kohtuuttoman arvostelun kohteeksi esiintyessään liiton TikTok-videoilla.

Jodel: anonyymi ja keskusteleva somekanava

Vastapainoa henkilöihin keskittyville somekanaville tarjoaa niin ikään erityisesti nuorten aikuisten suosiossa oleva Jodel. Jodelissa keskustelu käydään pääosin tekstimuotoisesti, nimettömästi ja ilman profiileja. Jokainen keskustelu alkaa puhtaalta pöydältä, eikä keskustelijan ulkonäöllä, asemalla tai taustalla ole merkitystä. Jodelissa ei ole tykkäyksillä mitattavaa seuraajamäärää, eikä sisältöä ohjaa algoritmi vaan käyttäjät itse.

Merkitystä ei ole sillä kuka sanoo, vaan mitä sanotaan.

Juuri tästä syystä Jodel tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon brändeille, jotka haluavat olla mukana keskusteluissa ilman että mainonta perustuu yksittäisen henkilön kasvoihin tai näkyvyyteen.

Keskustelevaa mainontaa – jos mainostaja niin valitsee

Koska Jodelissa ei päde samanlaiset normit “somekasvojen” ihanteesta, ei Jodel-mainontakaan vaadi tätä. Päin vastoin, Jodelissa natiivi tapa mainostaa onkin lähestyä kanavaa keskustelujen näkökulmasta ja toteuttaa mainos luontevaksi osaksi Jodel-keskustelusyötettä.

Jodelissa voi tehdä display-mainontaa kuten missä tahansa kanavassa, mutta erityisen herkullisia tuloksia on usein saavutettu keskustelupohjaisella Boosted Post -mainosformaatilla. Siinä mainostaja voi halutessaan avata kommentoinnin, jolloin brändi voi osallistua suoraan vuoropuheluun yleisön kanssa.

Jodelissa mainostajalla on aina mahdollisuus itse päättää, kuinka paljon kampanjan vastaajista kerrotaan. Vastaajalla voi olla verifioitu nimimerkki, kuten “Yritys X”, “Minna sometiimistä” tai vaikka koko nimi – tai ei mitään. Tämä tuo vapautta ja suojaa, erityisesti silloin, kun organisaatiossa voi olla hankalaa saada esimerkiksi asiantuntijoita kameran eteen, mutta halutaan silti luoda aidosti vuorovaikutteinen kampanja.

Miten onnistua keskustelussa?

Usein Jodelissa parhaiten toimivat mainostajat ovat niitä, jotka uskaltavat keskustella aidosti, inhimillisesti ja tarvittaessa leikkisästi. Hyvän tuoreen esimerkin esittää Lidlin Skannattaa-kampanja, joka keräsi hurjan määrän vuorovaikutusta huumorilla höystetyllä keskustelulla (lue case täältä 👉).

Jotta mainostajilla on varmasti parhaat edellytykset onnistua, me Improve Medialla tarjoamme erillisen Boosted Post -koulutuksen kaikille mainostajille, jotka pitävät kommentit auki. Koulutuksessa käydään läpi Jodelissa vastailun sisällöllistä ja teknistä puolta case-esimerkkejä hyödyntäen.

Turvallinen ympäristö keskusteluun

Vaikka Jodel on avoin ja anonyymi, se ei tarkoita villiä länttä. Sovelluksessa on tiukat säännöt ja monitasoinen moderointi, joka pitää keskustelun asiallisena. Tapauksia, joissa Jodel-mainonta olisi johtanut henkilökohtaiseen maalittamiseen tai häirintään, ei ole tullut Improve Median tietoon.

Jos pohdit, millaista ääntä brändisi käyttää somessa – tai kuka sen äänen esittää – Jodel tarjoaa vaihtoehdon, jossa sisältö puhuu puolestaan.

Haluatko kuulla lisää?

Improve Media edustaa Suomen Jodelin mainosmyyntiä yksinoikeudella. 

Kerromme mielellämme, miten Jodel voi toimia juuri teidän brändillenne turvallisena, keskustelua herättävänä ja erottuvana mainosympäristönä.

Tavoitat koko tiimimme osoitteesta myynti@improvemedia.fi.