Lidlin Skannattaa skannata-kampanja skannatti – “Lidl on löytänyt Jodelille sopivan sävyn”
Lidl rikkoi Jodelissa ennätyksiä leikkisällä Skannattaa-skannata -kampanjallaan, joka yhdisti huumorin, käyttäjäosallistamisen ja alustalle täydellisesti sopivan sävyn. Tässä blogissa esittelemme yhden Jodelin historian riemastuttavimmista mainoskampanjakokonaisuuksista.

Vähittäiskauppaketju Lidl mainosti syksyllä Jodelissa Lidl Plus-sovellustaan Skannattaa skannata -kampanjalla, joka sai jodlaajat totisesti vauhtiin. Lidl Plus -kampanjan ensimmäinen Boosted Post oli kyselyformaatti, joka kuului: “Lidl Plussan skannaaminen skannattaa, mutta skannattaako exän veljeä pyytää ulos?” Vaihtoehtoina olivat ”Skannattaa” ja ”Ei skannata.”
Kampanja tavoitti vuorokaudessa yli 163 000 jodlaajaa, ja pollia äänestettiin 19 031 kertaa. Uniikki interaktioaste oli kampanjassa 21,43 %, mikä on yksi Jodelin historian korkeimmista. Kommentointi ei ollut kampanjassa tällä kierroksella vielä päällä, mutta poll-muotoista mainosta kommentoitiin useaan otteeseen orgaanisesti alustalla.

Historian opettaja kiehtoi jodlaajia
Syyskuussa Lidl julkaisi uuden Boosted Post -mainoksen. Tällä kertaa kommentointi oli käytössä. Tekstimuotoisen Boosted Postin viesti kuului:
“Lidl Plussan skannaaminen skannattaa, mutta skannattaako entistä historian opettajaa pyytää ulos (exän veli ei lähtenyt)?”
Kannattiko provokatiivinen tyyli, vieläpä kommentit auki? Jodlaajien reaktiot puhuvat puolestaan:



“Liiteri, mitä ihmettä 😂” – raikui yksi kommenteista. Jodlaajilla tuntui pyörivän sukat jaloissa, mistä kielivät myös tämän kampanjan tulokset. Kommentoitava Boosted Post tavoitti vuorokaudessa yli 157 700 jodlaajaa, ja postausta avattiin 20 578 kertaa. Upvoteja, eli ylä-ääniä, kampanja keräsi huikeat 2 180 – jälleen uusi ennätys Jodelin historiassa.
Jatka lausetta…
Lidl ei kuitenkaan pysähtynyt tähän. Lokakuussa leikiteltiin taas Jodelissa, mutta tällä kertaa kehotteella: “Jatka lausetta…” Lausetta jatkettiin 281 kertaa, ja leikkiä seurattiin vierestä yli 24 000 kertaa.

Kampanjan kulmakivi ei ollut ainoastaan käyttäjien itse luoma sisältö kommentointien saralla, vaan OJ:na toimineiden vastaajien rakastetut, leikkisät ja täydellisesti Jodeliin sopivat vastaukset.
Kun kommentit kävivät alavireiseksi, Lidlin OJ huomautti lämpimästi, mutta pilke silmäkulmassa “…skannattaako tänne kirjoitella mitään ennen aamukahvia jengi?” Kommenttien ylä-äänet kielivät puolestaan siitä, että vastaukset olivat vahvasti jodlaajien mieleen.
“TAHDON”
Loppusyksystä tuli kampanjan viimeisen postauksen aika:
“Lidl Plussan skannaaminen skannattaa, mutta skannattaisiko meidän päättää tää skamppis tältä erää spessutarjoukseen? Etu dropataan kommenttikenttään klo 9”
Kommenttikentässä klo 9.00 jodlaajia odotti munkkitarjous ja mainostajaa taas suloisen korkea interaktioaste: 10.94%.
Kuviakin lankaan postattiin. Jodlaajan itse piirtämässä kuvassa Lidl ja eläinhahmo rakastuvat. Kuvatekstissä sanotaan: “Tänään Lidl ja minä mennään vihdoin naimisiin ❤️” lisäksi kuvaan on piirretty sana TAHDON.

Skannatiko siis Lidlin mainostaa näin räväkästi Jodelissa?
No todellakin skannatti.