Miksi kuunnella sosiaalisessa mediassa? – Näkökulmia organisaatioille ja sovelluksia Jodeliin

Harva organisaatio voi välttyä siltä, että siitä keskustellaan sosiaalisessa mediassa – mutta miten näihin keskusteluihin tulisi suhtautua? Tässä blogissa pureudumme aiheeseen Jodelin näkökulmasta ja hyödynnämme KTT Taina Erkkilän inspiroivaa puheenvuoroa ”Miksi (ja miten) kuunnella sidosryhmiä sosiaalisessa mediassa?” Improve Median järjestämästä aamiaisseminaarista.

Improve Media järjesti 19. marraskuuta 2024 aamiaisseminaarin aiheesta Brändi – Sinusta puhutaan Jodelissa. Palautekyselyn mukaan tapahtuma sai huikean arvosanan 9,2/10. Mikäli et päässyt paikalle, ei hätää – esittelemme blogissamme kiinnostavia sisältöjä seminaarista.

KTT Taina Erkkilä, Työeläkeyhtiö Elon viestintäpäällikkö, piti inspiroivan puheenvuoron, joka pohjautui hänen keväällä 2024 hyväksyttyyn väitöskirjaansa. Erkkilän tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miksi ja miten organisaatioiden tulisi kuunnella sosiaalisessa mediassa. Tässä blogissa tiivistämme hänen ajatuksiaan ja pohdimme, miten ne voivat hyödyttää organisaatioita Jodelissa.

Sosiaalinen media osana julkista keskustelua

Sosiaalinen kuuntelu tarkoittaa yrityksen tai organisaation kykyä seurata ja analysoida, mitä sen brändistä, tuotteista tai palveluista puhutaan sosiaalisessa mediassa ja muilla verkkoalustoilla. 

Tavoitteena on ymmärtää sidosryhmien mielipiteitä, tunnistaa erilaisia trendejä ja havaita mahdolliset ongelmakohdat tai väärinkäsitykset ajoissa. Sosiaalinen kuuntelu auttaa muun muassa reagoimaan nopeasti keskusteluihin ja rakentamaan vahvempaa vuorovaikutusta itselle relevantin kohderyhmän kanssa, mikä tekee siitä olennaisen työkalun strategisessa viestinnässä ja dialogisessa markkinoinnissa.

Taina Erkkilä painotti, että sosiaalinen media toimii nykyään julkisen mielipiteen muodostuksen areenana. Vaikka jotkut tutkijat, kuten Habermas (2022), ovat kyseenalaistaneet sosiaalisen median roolin julkisena tilana, se on kiistatta vaikuttava kanava asioiden asettamisessa kansalaisten ja hallinnon väliseen vuoropuheluun (esim. Yi et al., 2013).

Samalla Erkkilä muistutti, että organisaatioiden on tärkeää hallita tätä kanavaa strategisesti – se ei ole vain megafoni, vaan vuorovaikutteinen ympäristö, jossa kuunteleminen on yhtä tärkeää kuin puhuminen.

Jodelin kaltaiset paikalliset ja anonyymit sosiaalisen median keskustelualustat tuovat vuoropuheluun aivan uuden ulottuvuuden, sillä Jodelissa ei pelkästään seurata brändejä – siellä puhutaan niistä ilman, että organisaatiot itse ovat välttämättä edes paikalla. Tämän vuoksi on olennaista seurata keskusteluja myös sellaisissa kanavissa, joissa ei aktiivisesti ole läsnä.

Miksi kuunteleminen on strategisesti tärkeää?

Erkkilän mukaan sosiaalinen media on muuttanut viestinnän luonnetta merkittävästi. Perinteinen yksisuuntainen viestintä ja portinvartijan rooli eivät enää toimi. Organisaatiot tarvitsevat kykyä:

  1. Tasapainottaa puhumista ja kuuntelemista.
  2. Kuunnella asiakkaitaan ja sidosryhmiään aidosti ja monikanavaisesti.
  3. Reagoida nopeasti kriisitilanteissa ja väärän tiedon leviämiseen.

Esimerkiksi väärä tieto, kuten misinformaatio (vahingossa levitetty virheellinen tieto) ja disinformaatio (tahallisesti levitetty harhaanjohtava tieto), voivat nopeasti vaikuttaa brändin maineeseen, ellei tilanteeseen reagoida ajoissa.

Jodel on alusta, jossa keskustelut ovat usein moniäänisiä ja joskus myös kriittisiä. Organisaation kannattaa kuunnella Jodelia ymmärtääkseen, miten sen brändiä tai palveluita käsitellään. Tämä ei tarkoita, että kaikkiin keskusteluihin tulee puuttua – päinvastoin, viisaasti valitut keskustelut voivat tarjota mahdollisuuden osoittaa avoimuutta ja rakentaa luottamusta. Lue täältä lisää vastuullisesta dialogisesta kanssakäymisestä Jodelissa

Strateginen malli organisaation puhumiselle ja kuuntelemiselle

Taina Erkkilä esitteli mallin, joka auttaa organisaatioita siirtymään portinvartijasta valmentajaksi. Sen keskeiset elementit ovat:

  1. Resurssit ja teknologiat: Digitaalisen kuuntelun ja henkilöstön osaamisen yhdistäminen.
  2. Tasapaino: Löydä oikea suhde aktiivisen puhumisen ja kuuntelemisen välillä.
  3. Sitouttaminen: Yhteisen viestintästrategian ja tavoitteiden jalkauttaminen organisaation sisällä.


Jodelissa organisaatiot voivat hyödyntää tätä mallia esimerkiksi seuraavasti:

  • Kuuntelemalla aktiivisesti, mitä käyttäjät keskustelevat organisaatiosta.
  • Hyödyntämällä Jodelin dialogisia toiminnallisuuksia kuten kanavaa tai Boosted Postin kyselyformaattia tai keskustelua. 
  • Kouluttamalla henkilöstöä some-kommunikaation parhaisiin käytäntöihin myös Jodelin osalta, jotta viestit resonoivat kohdeyleisön kanssa. Lue esimerkiksi millainen on hyvä OJ. 

Yhteenveto – Miksi kuunnella Jodelissa?

Jodel tarjoaa organisaatioille ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä kiinni aidon käyttäjäkeskustelun ytimeen. Tämä vaatii rohkeutta siirtyä perinteisestä viestinnästä dynaamisempaan, moniääniseen malliin, jossa kuunteleminen on yhtä tärkeää kuin puhuminen.

Organisaation kannattaakin kysyä itseltään:

  • Olemmeko oikeasti läsnä siellä, missä meistä puhutaan?
  • Miten voimme hyödyntää Jodelin tarjoamia mahdollisuuksia rakentavasti ja vuorovaikutteisesti?
  • Osaammeko tasapainottaa puhumisen ja kuuntelemisen, jotta voimme luoda aitoa arvoa sidosryhmillemme?

Erkkilän mukaan organisaatioiden on yhä tärkeämpää hallita viestintäänsä strategisesti ja käyttää resurssejaan viisaasti. Jodelissa tämä tarkoittaa ennen kaikkea kuuntelemista, reagointia ja vuorovaikutuksen rakentamista tavalla, joka vahvistaa luottamusta ja luotettavuutta.

Lopuksi:
Aamiaisseminaarin puheenvuoro oli muistutus siitä, että sosiaalinen media on jatkuvasti muuttuva pelikenttä. Organisaatiot, jotka osaavat sopeutua ja kehittyä sen mukana, ovat niitä, jotka erottuvat edukseen. Jodelin kaltaisilla alustoilla viestinnän merkitys korostuu entisestään – kyse on enemmän kuin palvelujen mainostamisesta; kyse on myös aidon yhteyden luomisesta käyttäjiin.

Haluatko kuulla lisää Jodelista strategisena viestintäkanavana? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme osoitteessa myynti@improvemedia.fi.