Yhteiskunnallinen hitaan journalismin pioneeri MustRead yhteistyöhön Improve Median kanssa

Julkaisutoimintansa vuonna 2017 aloittanut politiikkaa ja yhteiskuntaa käsittelevä aikakauslehtityyppinen digimedia MustRead aloitti yhteistyön Improve Median kanssa helmikuussa 2020. MustRead on tunnettu kokeneiden journalistien ja tutkijoiden tuottamasta hitaasta ja vastuullisesta journalistisesta sisällöstä.

MustRead tutkii yhteiskunnallisia ilmiöitä pintaa syvemmältä. Mediasta löytääkin asiapitoisia taustoittavia juttuja ja analyysejä, joita muut eivät Suomessa tee. MustReadin päätoimittaja on Anne Moilanen ja toimituksen jäseniä muun muassa Heikki Pursiainen, Erkka Railo ja Roger Wessman.

Digimedian kohderyhmänä ovat yhteiskunnalliset päätöksentekijät ja vaikuttajat sekä uuden Must Read Executiven kohdalla myös yritysten ylin johto. MustReadia tilaavatkin orgaanisaatiot eri aloilta kuten ministeriöt, virastot, yliopistot, kunnat sekä järjestöt, mikä tekee siitä tärkeän mediakanavan erityisesti tärkeiden päättäjien kiinnisaamiseksi.

Sisältötuotteita artikkeleista podcastiin

MustReadin kaupallisia sisältöjä, kuten yhteistyöartikkeleita, ydinviestejä ja podcasteja saa ostettua nyt Improve Median kautta. Tyypillistä MustReadin sisältöyhteistyötuotteille on kokeneiden toimittajien tuottama sisältö, joka pureutuu ajankohtaisiin ilmiöihin yhteistyökumppanin nimissä. Yhteistyö aloitetaan isoimpien tuotteiden kanssa aina suunnittelupalaverilla yhdessä asiakkaan kanssa.

[icon_box position=”left” src=”” title=”Kaupallinen yhteistyöartikkeli”]

[row]
[two_third]

Kaupallinen yhteistyöartikkeli on MustReadin asiakkaan briiffistä toteuttama, korkealaatuinen artikkeli, joka julkaistaan MustRead-verkkosivustolla. Artikkelia myös nostetaan MustRead-uutiskirjeessä sekä MustReadin Twitter-tililtä. Projekti alkaa workshopilla asiakkaan kanssa, jossa määritetään artikkelin aihe ja pääviestit sekä haastateltavat. Tämän jälkeen MustRead kirjoittaa artikkelin ja laatii mahdolliset graafit.

Artikkeli hyväksytetään lopuksi asiakkaalla ja sovitaan julkaisuajankohta. Kaikki materiaali jää myös asiakkaan käyttöön, jolloin niitä voidaan hyödyntää myös muissa kanavissa.

Tutustu esimerkkeihin kaupallisista yhteistyöartikkeleista täältä:

Ydinviesti on MustRead-uutiskirjeeseen toteutettu itsenäinen, lyhyt kaupallinen viesti, joka voi sisältää yhden kuvan. Tekstiä voi olla kahden kappaleen verran. Lisäksi ydinviestiin voi lisätä yhden linkin. Ydinviesti-tuotteen kohdalla asiakas antaa taustabriiffin, josta MustRead tiivistää viestin kahteen kappaleeseen ja toteuttaa tarvittaessa graafin viestin tueksi. Lopuksi ydinviesti hyväksytetään asiakkaalla. Kaikki materiaali jää myös asiakkaan käyttöön, jolloin sitä voidaan uudelleenkäyttää myös muissa kanavissa.

Kaupallinen podcast on asiakkaan tarpeiden pohjalta toteutettu podcast. Podcastissa keskustellaan asiakkaalle tärkeästä aiheesta n. 30–60 minuuttia mielenkiintoisten vieraiden kera. Podcast nostetaan MustReadin etusivun nostopaikan lisäksi vähintään viisi kertaa uutiskirjeeseen, kolme kertaa Twitter-tililtä sekä avataan SoundCloudissa kaikille vapaasti löydettäväksi. 

Myös podcast-projekti alkaa workshopilla asiakkaan kanssa, jossa määritetään podcastin aihe ja pääviesti sekä mahdolliset haastateltavat asiantuntijat. Tämän jälkeen MustRead kirjoittaa käsikirjoituksen podcastista ja hyväksyttää sen asiakkaalla. Lopuksi podcast nauhoitetaan studiolla ja sovitaan julkaisuajankohta. Kaikki materiaali jää tässäkin tapauksessa asiakkaan vapaaseen käyttöön.

Tutustu MustReadin podcasteihin täällä.

Longform-formaatti 2020 trendinä

Muun muassa yhdysvaltalainen digitoimisto SingleGrain on povannut, että Longform-sisällöt sisältömarkkinoinnissa ovat tärkeä trendi vuodelle 2020. Markkinoijat maailmalla ovat huomanneet, että yli 3000 sanaa pitkät kirjoitukset luovat enemmän trafiikkia, sillä ne houkuttelevat yleisöä syvällisempään tiedonhankintaan. Lisäksi ne antavat mainostajille jalansijaa alansa asiantuntijoina.

Muita pitkien artikkeleiden hyötyjä ovat pidempi sivustolla käytetty aika, bounce raten pieneneminen, sosiaalisen median orgaaniset jaot, pitkäikäinen sivustotrafiikki ja korkeammat sijoitukset hakukoneissa. 

Pituuden lisäksi tärkeitä huomioon otettavia seikkoja ovat yleisön tunteminen, alan uutiset ja trendit, sisältöjen teemojen toimivuus sekä kilpailijaseuranta. MustReadin kohdalla kokeneet toimittajat pitävät huolen siitä, että sisältö on ajankohtaista ja relevanttia ja se on suunnattu juuri MustReadin kohderyhmälle.

Lue lisää pitkän sisällön trendeistä 2020:

Karoliina Kupari, Account Manager @ Improve Media