Vuosisuunnitelmassa aukkoja? Ei hätää, kokosimme Jodelin ja Tuudon tärkeimmät kuhinan aiheet koko tulevalle vuodelle!
Vuosisuunnitelmat on monessa markkinointitiimissä jo taputeltu – vai onkohan sittenkään? Kokosimme Jodelin ja Tuudon vuoden tärkeimmät kohokohdat sesongeittain, jotta suunnitelmat on helppo viimeistellä.
Ensimmäinen kvartaali: 1.1.–31.3.2026

Ensimmäinen kvartaali koostuu Suomessa sydäntalven sesongista: uusi vuosi on alkanut, kuusi siivotaan loppiaisena pois tulevan vuoden tieltä ja jopa etelässä koetaan pakkasia. Joulun jäljiltä edessä on arkeen paluu, jota pian pehmittävät kevään suloisimmat sesongit: Runeberginpäivä 5.2., ystävänpäivä 14.2. ja laskiainen 17.2. Hiihtolomat ovat tässä kohtaa jo lukittu ja niitä vietetään viikolta kahdeksan (16.–22.2.26) viikolle kymmeneen (2.–8.3.26) asti. Myös kevään viimeisiä harrastuksia lyödään lukkoon.
Jodelissa ensimmäisen kvartaalin aikana kuhistaan muun muassa liikunnasta, matkailusta, kesätöistä, euroviisuista ja UMK:sta, yhteishausta sekä toisinaan myös vaaleista ja muista yhteiskunnallisista käänteistä pyhien jäljiltä.
Tuudossa puolestaan palataan hoitamaan opiskelijan arjen käytännön asioita, kuten kurssi- ja lukujärjestyksiin liittyviä tarkistuksia, kampuspalvelujen hyödyntämistä sekä opiskelijoille suunnattujen tarjousten parissa asiointia. Laskiainen on opiskelijoille puolestaan riehan ja ilakoinnin aikaa.

Q1 on paras aika mainostajalle, joka haluaa:
- Tavoittaa motivoituneen yleisön, jota kiehtoo liikunta, hyvinvointi ja uusista rutiinit.
- Päästä mukaan sesongin ilon pilkahduksiin: Runeberginpäivä, ystävänpäivä, pääsiäinen ja laskiainen tarjoavat luonnollisia kampanjakohtia. Mainostaja voi myös erottautua liittymällä esimerkiksi Euroviisukuhinaan, joka alkaa nostaa tällöin päätään.
- Inspiroida matkailua ja elämyksiä, sillä hiihtolomat, viikonloppuiset mökkireissut ja talviaktiviteetit ovat pinnalla.
- Auttaa nuoria ja opiskelijoita päätöksenteossa, kun kesätyöt, yhteishaku ja tulevaisuuden suunnittelu täyttävät sekä mielen että feedit.
Reagoida osallistavasti ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin teemoihin, jotka nousevat pyhien jälkeen pintaan.
Toinen kvartaali: 1.4.– 30.6.26

Kevät on nyt vahvasti läsnä, ja varsinkin viherpeukalot ovat jo nenää myöten mullan peitossa. Kvartaali käynnistyy aprillipäivällä, mutta sitä seuraa nopeasti pääsiäinen, joka vuonna 2026 osuu päivälle 5.4. Silmänräpäyksessä olemmekin jo vapussa, juhlimme äitejä ja elämme Euroviisujen h-hetkessä. Myös kesän ensimmäinen kuukausi osuu toiselle kvartaalille, ja yleisen kesäfiilistelyn lisäksi juhannusta vietetään vuonna 2026 perjantaina 20.6.
Jodelissa toinen kvartaali täyttyy keväisestä kuhinasta: kukkien viimeisiä pelastusyrityksiä tehdään, ikkunoita pestään, Euroviisujen tuloksia arvaillaan (ja seurataan livenä), jääkiekko kiehtoo ja yhteishaun tulokset julkaistaan. Myös viimeisiä festarilippuja varataan.
Tuudossa toisella kvartaalilla opiskelijat puolestaan hoitavat kevään käytännön asioita: tarkistavat lukujärjestyksiä ja tenttipäiviä, varmistavat opintopistekertymiä lukukauden loppua kohti ja seuraavat kesätöihin sekä harjoittelupaikkoihin liittyviä ilmoituksia. Myös kampuspalvelut, opiskelija-alennukset ja kevätkauden tarjoukset kiinnostavat, kun arjen sujuvuutta ja edullisia ratkaisuja etsitään ennen kesäloman alkua.

Q2 on paras aika mainostajalle, joka haluaa:
- Hypätä kevään energiaan, kun ihmiset heräillen tekevät muutoksia elämäntavoissa, aloittavat uusia harrastuksia ja päivittävät arkeaan.
- Inspiroida kesän suunnittelua, sillä vapun, helatorstain ja alkukesän lomien ympärillä etsitään aktiivisesti vinkkejä reissuihin, juhliin ja ostoksiin.
- Tavoittaa valmistuvat, muuttavat ja uutta alkua tekevät, sillä Q2 on muutosten sesonki (valmistujaiset, päättymiset, uudet suunnat).
- Aktivoida ostokäyttäytymistä, koska muun muassa veronpalautukset ja kesän suunnittelu lisäävät kuluttamista touko-kesäkuussa.
- Nousta esiin kevään juhlapäivien (vappu, äitienpäivä) ja alkavan kesän ympärillä – täydellisiä kampanjakohtia.
Tavoittaa opiskelijat ja nuoret aikuiset, jotka hakevat kesätöitä, harjoittelupaikkoja ja suunnittelevat kesämenojaan.
Kolmas kvartaali: 1.7.–30.9.26

Suurin osa suomalaisista lomailee tähän aikaan vuodesta, joten vapaa-aikaa riittää myös Jodelissa notkumiseen. Ajoitathan siis tähän ajanjaksoon rennot muistutukset tukemaan hellettä, festivaalikauden huippua, mökkielämää, hiljaista kaupunkielämää, vilkasta torielämää ja saariston sykettä.
Jodelissa pohditaan kolmannen kvartaalin aikaan alkusyksyn muuttojärjestelyitä, varaudutaan syksyn varusteisiin, päätetään shortsikautta ja mietitään syysvaatetusta. Lisäksi odotetaan sarjojen uusia tuotantokausia. Monen milleniaalin esikoinen aloittaa koulutaipaleensa, ja jännitystä puretaan Jodelissa.
Tuudossa kolmas kvartaali on opiskelijoille vuoden kiireisimpiä ajanjaksoja: uudet ja palaavat opiskelijat tarkistavat kurssi- ja lukujärjestyksiä, päivittävät kampuskartat ja palvelut tutuksi, sekä hoitavat orientaatioviikkoihin liittyviä käytännön asioita. Myös opiskelija-alennukset, liikunta- ja hyvinvointipalveluiden tarjoukset, asumiseen liittyvät yhteistyökumppanit sekä arkea helpottavat kampanjat korostuvat, kun elokuun alku tuo mukanaan muutot, uuden lukuvuoden suunnittelun ja opiskelija-arjen käynnistämisen.

Q3 on paras aika mainostajalle, joka haluaa:
- Päästä keskelle suomalaista kesäfiilistä, festareita ja lomakulttuuria, jolloin rento ja rakastettu sesonkifiilistely resonoi ja myös kevyt muistuttelu alkusyksystä alkaa olla paikallaan.
- Tavoittaa paluuliikenteen, opiskelijat ja fuksit, kun elokuu räjähtää käyntiin muuttojen, alkavan haalarielämän ja arjen startin ympärillä.
- Inspiroida arjen uusien rutiinien rakentamista, kun ihmiset aloittavat harrastuksia, päivittävät varusteita ja palaavat töihin.
- Hyödyntää sesongin lopun ostoaikeita, kuten kodin hankintoja, elektroniikkaa, koulutarvikkeita ja opiskelija-arkea tukevia palveluita.
- Nähdä ruskan ja syyskauden mahdollisuudet, kun syyskuussa kiinnostus hyvinvointiin, liikuntaan ja “fresh start” -fiilikseen kasvaa.
- Puhutella kuluttajia jopa tunne- ja identiteettitasolla, koska Q3 on muutosten kvartaali: kesä identiteetti vaihtuu arkiminäksi.
Neljäs kvartaali: 1.10.-31.12.26

Neljäs kvartaali on hygge-kautta parhaimmillaan. Alun ruskan ja raikkauden fiilistely vaihtuu pian villasukkiin, ja ensimmäiset kaivavat sesonkivalot esiin jo ensihämärillä, toisten odottaessa adventtiin. Niin tai näin, neljäs kvartaali on tahdin hiljentämistä kohti uneliasta kaamosta, vaikka työntouhu onkin vilkkaimmillaan. Iltaisin käperrytään usein sohvan nurkkaan katsomaan lemppariohjelmia, kun taas toiset reippailevat itsensä pirteiksi. Joulu piristää monen mieltä, mutta toisille se voi olla haastavaakin aikaa.
Jodlaajia puhututtavat tällöin hyggen fiilistely eli kotoilu, lohtusarjasuositukset, Halloween ja pikkujoulukausi, arjessa jaksaminen, tarjoukset, joulufiilistely sekä ambivalenssi siitä, käpertyäkö sohvalle vai lähteä juhliin.
Tuudossa vuoden viimeinen kvartaali näkyy opiskelijoiden arjen rytmissä: syyslukukauden loppu lähestyy, jolloin tenttipäivät, palautettavat tehtävät ja opintopistekertymät tarkistetaan tiiviisti. Myös kevään kurssi-ilmoittautumiset, opiskelija-alennukset, talvikauden tarjoukset sekä kampuspalvelujen hyödyntäminen korostuvat. Joulualennukset ja opiskelijabudjettia helpottavat kampanjat kiinnostavat, kun arjen sujuvuutta haetaan pimeneviin iltoihin ja loppuvuoden kiireeseen.

Q4 on paras aika mainostajalle, joka haluaa:
- Saavuttaa hygge-moodin äärellä viihtyvän yleisön, joka etsii lohtua, inspiraatiota, lämpöä ja pieniä arjen nautintoja pimeyden keskelle.
- Tavoittaa aktiiviset ostajat, sillä Q4 on vuoden ostointensiivisin jakso: Black Friday, Singles’ Day, joululahjat, alennusmyynnit ja kausihankinnat.
- Puhutella tunteita, kun ihmiset etsivät merkityksellisyyttä, rutiineja ja tasapainoa pimeän ja vilkkaan työkauden keskellä.
- Innostaa hyvinvointiin ja itsestä huolehtimiseen, sillä moni aloittaa uuden liikuntajakson, hakee piristystä ja etsii energianlähteitä kaamokseen.
- Tarjota konkreettisia ratkaisuja arjen haasteisiin, kuten jaksamiseen, ajanhallintaan, lämmittelyyn, sisätilojen viihtyisyyteen ja “selviytymiseen” pimeästä.
- Hyödyntää vahvoja sesonkeja, kuten pyhäinpäivää, isänpäivää, itsenäisyyspäivää ja joulua, jokainen niistä on itsessään luonnollinen kampanjakohde.
- Olla mukana yhdessä vuoden tunnepitoisimmista jaksoista, jossa pieni huomio, lahjaidea tai arkea helpottava palvelu tuntuu suhteettoman tärkeältä.
Sparria vuosisuunnitelmaan?
Tarvitsetko sparrailuapua, lisätietoja mainosmuodoista tai tarjouksen?
Ota rohkeasti yhteyttä Improve Median tiimiin: myynti@improvemedia.fi.