Tulkoon joulu Jodeliin: ideoita, inspiraatiota ja aidosti toimivia mainosratkaisuja

Joulu tekee tuloaan, ja Jodelkin täyttyy jälleen keskusteluista muun muassa lahjoista, glögisuosituksista ja arjen pienistä joulufiilistelyistä (kurkkaa @joulukanava!), mutta toki myös niistä, jotka eivät ole tonttuisen tunnelman ystäviä. Jodel on oiva paikka olla mukana esimerkiksi silloin, kun käyttäjät etsivät joulun ajan ideoita ja inspiraatiota tai vertaistukea kaamoksen keskelle.
Mitä kaikkea joulukuussa voi siis tehdä Jodelissa? Tässä koottuna sekä luovia sisältöideoita että käytännön vinkkejä display-, natiivi display- ja boosted post -kampanjoihin.
Mistä joulukeskusteluissa puhutaan Jodelissa?


Joulun aikaan jodlaajat etsivät erityisesti:
- Lahjaideoita: sekä viime hetken paniikkilahjoja että harkitumpia vaihtoehtoja tai esimerkiksi DIY-ideoita
- Ruoka- ja juomasuosituksia: gluteenittomat piparitaikinat, glögit, joulupöytien trendit
- Joulunajan tekemistä: markkinat, työpajat, tapahtumat, perinteet, reissut
- Vertaistuki kaamoksesta kärsiville
- Sisustus- ja tunnelmavinkkejä
- Opiskelijoiden ja nuorten aikuisten menovinkkejä
- Rehellisiä arvioita tuotteista ja palveluista
Koska keskustelu on avointa ja autenttista, brändi voi olla mukana tavalla, joka tuntuu oikeasti hyödylliseltä.
Jouluideat mainostajille: näin hyödynnät Jodelia sesongissa
1. Lahjainspiraatiota yhteisön rytmissä
Mainostaja voi jakaa konkreettisia lahjavinkkejä esimerkiksi opiskelijabudjettiin tai vastuullisiin valintoihin sopivia, aina viime vuosien suosikkilahjoista kuukkelimetsän suojelemiseen asti.

2. Joulukeräyksien ja yleishyödyllisten tempausten kulta-aikaa
Jouluna Pohjoisessa myös hiljennytään ja annetaan perinteiseen tapaan vähempiosaisille. Siksipä erilaiset joulunajan keräykset sopivat erittäin hyvin sesonkiin. Vastuullisuus on nuorille aikuisille tärkeä arvo, joten oli kyse sitten lahjasta luonnolle, tyttöjen oikeuksille tai vähävaraisille lapsiperheille, Jodelista löytyy nopeasti lahjoittajia, joiden arvot ovat linjassa näiden teemojen kanssa.
“Mille näistä annat lahjoituksesi tänä jouluna 1) Pöllömetsät, 2) Lapin ikimetsät, 3) Susien suojelutyö”.
3. Joulumielen herättäminen kevyellä ja rennolla tunnelmalla
Meemit, listat ja kyselyt voivat toimia hyvin yhteishengen herättäjänä.
“Milloin on ok aloittaa joulukoristeet? 1) Perinteisesti ensimmäisenä adventtina 2) Heti kun eka iltapäivälehti mainitsee joulun 3) Ei koskaan”


Mainosratkaisut Jodelissa joulukaudelle
Display on näkyvä ja tehokas ratkaisu kuville ja videoille
Display-mainonta sopii silloin, kun haluat tavoittaa laajasti joulun suunnittelijoita.
Esimerkkejä jouluun:
- Joulukaupan avajaistarjous
- Hyväntekeväisyys
- Sesongin tuoteuutuuden lanseeraus
- Jouluruoka- ja juomabrändien esillepano
- Yleinen joulufiilistely
- Muistutus tukinumeroista, jotka päivystävät myös pyhinä


Natiivi Display sulautuu Jodelin estetiikkaan
Natiivi display toimii erityisen hyvin joulusesongissa, koska mainos on visuaalisesti Jodelin näköinen ja tuntuu osalta keskustelua.
Parhaiten toimivia jouluisia käyttötarkoituksia:
- Lahjavinkkilistat
- Joulunajan kampanjakoodit
- Ravintoloiden ja tapahtumien joulumenut ja markkinat
- Mainostajan “hyvän mielen jouluviesti”
- Joulukeräykset
- Yleishyödylliset todellisen joulumielen kampanjat
Natiivi display toimii erityisen hyvin silloin, kun halutaan herättää keskustelua ja saada brändi tuntumaan läheiseltä, ilman kommentointiin vaadittavaa resursointia.
Boosted Postilla osallistava ja keskusteleva jouluviesti
Boosted post on Jodelin tehokkain tapa päästä osaksi keskustelua tai suorittaa esimerkiksi arvonta
Esimerkkejä joulusesongin boosted post -ideoista:
- “Mikä on paras edullinen lahja opiskelijalle? Tässä meidän top 5”
- “Mikä on tämän vuoden joulun glögi mocktail?”
- “Kenelle lahjoitat tänä jouluna? Arvomme voittajan, jonka puolesta lahjoitamme 50€ XX tarkoitukseen”
- “Joulupukki ja noitarumpu vs. Yksin kotona? Tässä ketjussa selvitetään parhaan jouluelokuvan lopullinen voittaja”
Boosted post lisää osallistumista, luo keskustelua ja tuo mainostajan osaksi jodlaajien arkea.


Miksi Jodel sopii erityisen hyvin jouluun?
- Autenttisuus: Jodelissa ihmiset kertovat rehellisesti, mikä toimii ja mikä ei
- Nopeat reaktiot: kekseliäimmät keskustelut aktivoituvat äkkiä
- Nuori kohderyhmä: opiskelijat ja nuoret aikuiset tekevät paljon joulunajan ostopäätöksiä niin juhlien, lahjojen kuin vaikka juna- ja bussimatkojen suhteen. Nuorille aikuisille myös vastuullisuus on tärkeää.
- Korkea sitoutuminen: keskustelut rakentuvat parhaimmillaan käyttäjien kokemuksista ja suosituksista, joissa mainostaja voi toimia aktivoijana
Jouluna jodlaajat etsivät siis inspiraatiota, vertaistukea ja konkreettisia vinkkejä. Mainostajat voivat jakaa yhteisössä joulun tunnelmaa, tai toisaalta tarjota tukea ja kevyttä hengähdystä heille, joille joulun aika on syystä tai toisesta vaikea.
Teit niin tai näin, Joulun taika piilee jakamisessa
Jodelissa joulun henki syntyy yhteisöllisyydestä: ihmiset auttavat toisiaan löytämään lahjaideoita, jakavat reseptejä ja luovat hyvää fiilistä anonyymisti. Brändit voivat olla mukana rakentamassa tätä tunnelmaa: tarjoamalla sisältöä, joka oikeasti auttaa, innostaa tai hymyilyttää.
Kysy lisää: myynti@improvemedia.fi