Tutkittua tietoa ja tilastoja Jodelista: näin sovellusta käytetään Suomessa

Ketkä Jodelia käyttävät ja miten sovellusta käytetään? Suomalaisten Jodelin käyttöä valottavat luvut syksyllä 2024 toteutetusta käyttäjäkyselystä sekä Jodelin omista tilastoista.

Jodel Suomessa: tietoa ja tilastoja Jodelin käytöstä. Taustakuvana pesukarhun kasvot.

Me Improve Medialla myymme Suomen Jodel-mainonnan yksinoikeudella ja teemme tiivistä yhteistyötä Jodelin tiimin kanssa. Tästä syystä pääsemme käsiksi kiinnostavaan dataan Jodelin käytöstä. 

Tämä blogipostaus tarjoaa tuhdin paketin faktatietoa Jodelin käytöstä ja käyttäjistä Suomessa.

Lue myös muut tutkimustuloksia käsittelevät postauksemme: 

Ketkä Jodelia käyttävät?

Vuonna 2023 Jodelilla oli Suomessa 670 000 uniikkia käyttäjää, ja sovelluksen suosio on jatkanut kasvuaan. Suomalaisista 18–35-vuotiaista lähes puolet, 49 %, käyttää Jodelia vuosittain, mikä kertoo sovelluksen merkityksestä erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa.

Käyttäjäkyselyn tuloksista ilmenee, että Jodelin käyttäjäkunta jakautuu tasaisesti parisuhteessa olevien ja sinkkujen kesken: 50 % vastaajista oli parisuhteessa, kun taas 42 % ilmoitti olevansa sinkku. 

Vaikka suurimmalla osalla käyttäjistä ei ole lapsia (78,7 %), kuitenkin noin joka viides käyttäjä (21,3 %) on vanhempi. Jodelin käyttäjissä korostuvat nuoret aikuiset, mutta käyttäjistä löytyy monipuolisesti ihmisiä eri elämäntilanteissa.

Demografisia tietoja Jodelin käyttäjistä.

Miten Jodelia käytetään?

Jodelin käyttö on varsin aktiivista: Jodelin tilastot kertovat, että Suomalaiset viettävät keskimäärin 18 minuuttia päivittäin Jodelissa, mikä tarkoittaa yhteensä yli 90 miljoonaa minuuttia kuukaudessa sovelluksessa. Kyselyyn vastanneista 66 % kertoi käyttävänsä Jodelia päivittäin, ja 28 % vähintään viikoittain.

Tutkimustulosten perusteella Jodelia käytetään monipuolisesti eri tarkoituksiin. Suosituimmat käyttötavat kyselyn mukaan ovat:

  • 46 % käyttää Jodelia tiedon hakemiseen – käyttäjät hakevat vastauksia erilaisiin kysymyksiin ja saavat ajankohtaista tietoa. Jodel toimii monelle sosiaalisena hakukoneena.
  • 46 % käyttää Jodelia samanaikaisesti seuratessaan viihdettä toisesta mediasta – esimerkiksi reality-ohjelmien seuraaminen yhdessä muiden kanssa on suosittua.
  • 39 % osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun – Jodel tarjoaa alustan mielipiteiden vaihtoon ja ajankohtaisiin keskusteluihin esimerkiksi politiikkaan ja talousasioihin liittyen.
  • 19 % käyttää Jodelia opiskelijaelämän tukena – sovellus on suosittu opiskelijoiden keskuudessa, ja sitä käytetään muun muassa opiskeluun liittyvän tiedon jakamiseen.

Erityisen huomionarvoista on, että suoraan sovelluksesta tarjoaman tilastotiedon mukaan 50 % käyttäjistä luo itse sisältöä, mikä on merkittävä ero muihin somekanaviin, joissa suurin osa käyttäjistä on passiivisia seuraajia. Jodelissa käyttäjät ovat aidosti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja haluavat osallistua keskusteluun.

Infograadi Jodelin käytöstä.

Miten Jodelissa suhtaudutaan mainontaan?

Jodel ei ole pelkkä viihdealusta, vaan sillä on vaikutusvaltaa käyttäjiensä ostopäätöksiin. Kyselyn vastaajista 74 % kertoi, että Jodel on vaikuttanut heidän ostopäätöksiinsä.

Mainonnan koetaan yleisesti olevan Jodelissa käyttäjäystävällisempää kuin muissa sosiaalisen median kanavissa. 50,3 % vastaajista koki Jodel-mainonnan vähemmän häiritseväksi kuin muissa alustoissa. 40,4 % koki mainonnan yhtä häiritseväksi kuin muissa kanavissa, ja vain 9,1 % piti Jodelin mainontaa häiritsevämpänä.

Kysyttäessä käyttäjiltä Jodelin parhaita puolia, moni mainitsi erikseen sen, ettei Jodelissa ole yhtä paljon mainontaa, kuin muissa somekanavissa.

Jodel-mainontaa Improve Medialta

Improve Media on vastannut Jodelin mainosmyynnistä yksinoikeudella vuodesta 2019. Autamme asiakkaitamme Jodel-mainonnassa siis satojen kampanjoiden kokemuksella ja uusimman Jodeliin liittyvän tiedon valossa.

Ota meihin rohkeasti yhteyttä Jodel-mainontaan liittyen:

myynti@improvemedia.fi