Taksipalvelu Menevä näytti esimerkkiä kantaaottavasta Jodel-kampanjasta itsenäisyyspäivänä
Taksipalvelu Menevä onnistui saamaan Jodelin käyttäjät puolelleen yleisöä puhuttelevalla itsenäisyyspäivän kampanjalla. Boosted Post -videomainoksessa Menevän erilaisia etnisiä taustoja omaavat taksinkuljettajat toivottivat Suomelle hyvää itsenäisyyspäivää. Videon lopussa esitettiin teksti “Menevä – sataprosenttisen suomalainen”.
Kampanja sai erittäin positiivisen vastaanoton ja Jodelin yhteisö asettui myös puolustamaan kampanjaa äänestämällä piiloon negatiiviset kommentit. Kommenteissa jodlaajat kehuivat mainosta ihanaksi ja toivottivat omasta puolestaan hyvää itsenäisyyspäivää.
Arvot ovat iso osa Menevän yritystarinaa
Menevä työllistää paljon maahanmuuttajataustaisia taksinkuljettajia. Monimuotoisuus on taksipalvelulle keskeinen arvo, jota ei pelätä puolustaa. Tämä korostuu itsenäisyyspäivään liittyvässä keskustelussa siitä, mitä suomalaisuus todella on, minkä vuoksi ajankohta oli olennainen osa Menevän kampanjaa. Keskiössä on ajatus siitä, että tämän päivän suomalaista yhteiskuntaa ovat luomassa myös monet sellaiset ihmiset, jotka ovat syntyneet Suomen rajojen ulkopuolella.
Yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen on brändeille haastava paikka. Kantaaottavat kampanjat herättävät yleisössä reaktioita ja keskustelua, minkä arvaamattomuus saattaa pelottaa monia. Menevän tapauksessa arvojen korostaminen on tärkeä erottautumiskeino. Menevä on aiemmin tuonut esiin muun muassa vammaisuuteen liittyviä teemoja ja korostanut taksiensa olevan syrjinnästä vapaa alue.
Kuinka luoda positiivinen ilmapiiri Jodel-keskusteluun?
Jodelin Boosted Post on poikkeuksellinen mainosmuoto sen tarjoaman nimettömän reaaliaikaisen keskustelumahdollisuuden vuoksi. Juuri tämä ominaisuus on myös tarjonnut mainostajille suurimmat onnistumiset Jodel-kampanjoissa.
Improve Median huomioita onnistuneista Boosted Post -kampanjoista:
- Ensimmäiset kommentit toimivat keskustelussa mielipidevaikuttajina. Positiivinen ilmapiiri nostaa kynnystä kirjoittaa tätä haastavia näkemyksiä ja poikkeavat näkemykset myös äänestetään piiloon herkemmin.
- Mainostaja voi johtaa keskustelua pehmeästi: Menevä palkitsi positiiviset kommentit Jodelin “kiitos”-toiminnolla ja jätti pääasiallisesti huomiotta negatiiviset vastaukset.
- Mainostajan vastauksissa toimii lämmin ja ystävällinen, mutta kuitenkin tärkeissä kysymyksissä asiallinen ja omia arvoja puolustava vastaustyyli. Menevä osallistui keskusteluun muutamalla asiallisella kommentilla, jotka kerryttivät paljon upvote-ääniä.