Aineisto-ohjeet
Aineiston toimitus
- Kuvatiedostot ja tagit tulee toimittaa viimeistään 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
- Erikoismainosmuodot (Floating Banner, Interstitiaali ym.) tulee toimittaa viimeistään 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
- Aineistot tulee toimittaa sähköpostitse osoitteeseen: aineisto@improvemedia.fi
- Kampanjamateriaali tulee toimittaa gif, jpeg, png tai html5 muodossa.
- HTML5-aineistot tulee toimittaa noudattaen Adformin ohjeistusta.
Desktop-mainokset
Mainosmuoto | Pikselikoko | Kilotavuraja |
---|---|---|
Paraati | 980×400 px | 120 kt |
Videoparaati | 980×400 px | ks. tarkennetut ohjeet |
Panorama | 980×120 px | 65 kt |
Jättiboksi | 468×400 px | 120 kt |
Jättibanneri | 728×90 px | 65 kt |
Pidennetty suurtaulu | 160×600 px | 65 kt |
Boksi | 300×250 px | 65 kt |
Floating Banner | 980×600 px | 150 kt |
Desktop Floor Ad | 1700×80 + 980×400 px | 40 kt + 120 kt |
Paraati-Tapetti | 980×400 + 1680×1200 tai 1600×1200 px | 200 kt |
In-read video | 1024×576 px/640×360 px | max 200MB |
Videoparaati – desktop
Aineistot tulee toimittaa 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Improve Media rakentaa formaatin toiminnallisuuden asiakkaan lähettämistä kuva- ja videomateriaalista.
Tiedostomuoto: MP4
Kuvasuhde: vaaka tai suorakulmaiset videot voidaan sovittaa tapauskohtaisesti.
Koko: Max 30 sek, suositus 2MB, max. 10MB
Muut kuvatiedostot: 980×400 px taustakuva, jonka päälle video tulee. Lisäksi aloitus- ja lopetusnäkymäksi 1 videon kuvasuhteen mukainen bannerikuva. Tiedostomuoto JPG tai PNG.
Muuta huomioitavaa: Halutessa toteutukseen voi toimittaa pienen logokuvan PNG-muodossa.
Floating Banner
Aineistot tulee toimittaa 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Improve Media rakentaa formaatin toiminnallisuuden asiakkaan lähettämistä kuva- ja videomateriaalista. Mainosmuotoon voi halutessaan sisällyttää videon.
Banneri: max 980×600 px
Videon aloituskuva: 640×360 px
Video: 640×360 MP4/WEBM, max 30 sek. Suositus 2MB, max. 10MB.
Kuvamateriaali tulee lähettää JPEG tai PNG-muodossa. Mikäli aineisto lähetetään valmiina tai formaattiin rakennetaan lisätoiminnallisuuksia, se tulee lähettää täysin valmiina Adformin templaten mukaisesti rakennettuna, jonka ohjeet löytyvät täältä. Mikäli Improve Media rakentaa toteutuksen, aineistoa ei voi toimittaa tagina.
Desktop Floor Ad
Aineistot tulee toimittaa 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Improve Media rakentaa formaatin toiminnallisuuden asiakkaan lähettämistä kuva- ja videomateriaalista. Mainosmuotoa voidaan ajaa hyödyntäen pelkkää sivun alareunaan tulevaa sticky-osaa (1700×80 px), joka toimii taktisena ohjaajana, sekä klikatessa laajentuvana bannerina, jolloin alaosion päälle avautuu 980×400 px banneri. Laajenevaan osuuteen voi sijoittaa videon.
Sticky-osa: 1700×80 px*
Laajentuva osa: 980×400 px
Videon aloituskuva: 636×264 px
Video: 636x264px MP4/WEBM, max 30 sek. Suositus 2MB, max. 10MB.
Kuvat toimitetaan JPEG tai PNG -muodossa. Mikäli aineisto lähetetään valmiina tai formaattiin rakennetaan lisätoiminnallisuuksia, se tulee lähettää täysin valmiina Adformin templaten mukaisesti rakennettuna, jonka ohjeet löytyvät täältä. Mikäli Improve Media rakentaa toteutuksen, aineistoa ei voi toimittaa tagina.
*Huomioithan, että banneri skaalautuu selaimen leveyden mukaan. Suurelle näytölle skaalautuessaan bannerin ylä- ja alapuolelta saattaa rajautua muutama pikseli pois. Tärkeät logot ja tekstit on suositeltavaa sijoittaa bannerin keskelle korkeussuunnassa. Bannerin oikeaan ylälaitaan sijoitetaan sulkupainike, jota varten on suositeltavaa jättää tyhjää tilaa.
Paraati-tapetti
Aineistot tulee toimittaa 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Improve Media rakentaa formaatin toiminnallisuuden asiakkaan lähettämistä materiaaleista. Sivustojen rakenteet vaihtelevat (30 sivua), jolloin tapetti näkyy hieman eri tavoin eri sivuilla. Osassa sivustoista tapetin reunat ovat kapeammat ja osassa leveämmät, joka on hyvä huomioida visuaalisessa suunnittelussa.
Tapetti: 1680×1200 px tai 1600×1200
Paraati: 980×400 px
Tapetti toimitetaan JPEG tai PNG -muodossa. Paraatia ei voi ajaa tagin takaa vaan se tulee toimittaa joko AdFormin HTML5-ohjeistuksen mukaisesti tehtynä tai kuvatiedostona.
In-Read video
Aineistot tulee toimittaa 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Asiakkaalta tarvitaan vain video toteutusta varten.
Tiedostomuoto: ensisijaisesti MOV, vaihtoehtoisina muotoina MP4, MPG, WMV tai AVI.
Kuvasuhde: suositus 1024×576 px, min. 640×360 px Kuvasuhde 16:9 tai 4:3.
Koko: Max 30 sek ja 200MB
Muuta huomioitavaa: Ei anamorfisia videoita. Ei mustaa aloitus- tai lopetusnäkymää.
Mobiilimainokset
Mainosmuoto | Pikselikoko | Kilotavuraja |
---|---|---|
Mobiiliparaati | 300×300 px | 65 kt |
Mobiilipanorama | 300×150 px | 65 kt |
Mobile Swipe | 300×300 px | 65 kt per kuva |
Mobiili Floor Ad | 320×75 -> 300×300 px | 40 kt + 65 kt |
Videoparaati – mobiili
Aineistot tulee toimittaa 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Improve Media rakentaa formaatin toiminnallisuuden asiakkaan lähettämistä kuva- ja videomateriaalista.
Tiedostomuoto: MP4
Kuvasuhde: vaaka tai suorakulmaiset videot voidaan sovittaa tapauskohtaisesti.
Koko: Max 30 sek, suositus 2MB, max. 10MB
Muut kuvatiedostot: 300×300 px taustakuva, jonka päälle video tulee. Lisäksi aloitus- ja lopetusnäkymäksi 1 videon kuvasuhteen mukainen bannerikuva. Tiedostomuoto JPG tai PNG.
Muuta huomioitavaa: Halutessa toteutukseen voi toimittaa pienen logokuvan PNG-muodossa.
Interstitiaali
Aineistot tulee toimittaa 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Improve Media rakentaa formaatin toiminnallisuuden asiakkaan lähettämästä JPEG, GIF tai PNG-muodossa olevasta kuvamateriaalista.
Koko: 320×480 px
Mikäli aineisto lähetetään valmiina tai formaattiin rakennetaan lisätoiminnallisuuksia, se tulee lähettää täysin valmiina Adformin templaten mukaisesti rakennettuna, jonka ohjeet löytyvät täältä. Mikäli Improve Media rakentaa toteutuksen, aineistoa ei voi toimittaa tagina.
Click-to-Expand
Aineistot tulee toimittaa 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Improve Media rakentaa formaatin toiminnallisuuden asiakkaan lähettämästä JPEG, GIF tai PNG-muodossa olevasta kuvamateriaalista.
Aloituskuva: 300×300 px
Laajennettu kuva: 300×600 px** tai 300×480 px
Mikäli aineisto lähetetään valmiina tai formaattiin rakennetaan lisätoiminnallisuuksia, se tulee lähettää täysin valmiina Adformin templaten mukaisesti rakennettuna, jonka ohjeet löytyvät täältä. Mikäli Improve Media rakentaa toteutuksen, aineistoa ei voi toimittaa tagina.
**laajennettu kuva koossa 300×600 skaalautuu pienemmillä näytöillä leikkaantumalla muutaman pikselin verran alareunasta, joka on suositeltavaa huomioida sijoittamalla tärkein sisältö 480 px -korkuiselle alueelle yläreunasta mitattuna.
Mikäli mainosmateriaalia ei toimiteta yllä olevien toimitusohjeiden mukaisesti, tai materiaaleissa on teknisiä ongelmia, palautamme materiaalin lähettäjälle. Pyrimme informoimaan mainostajaa mainosmateriaalin viallisuudesta hyvissä ajoin. Improve Media pidättää oikeuden olla hyväksymättä asiatonta tai Suomen lain vastaista mainosmateriaalia. Improve Media ei ole vastuussa, mikäli kampanjan aloitus viivästyy johtuen mainosmateriaalin liian myöhäisestä toimituksesta tai viallisesta mainosmateriaalista.
Mobiili Floor Ad
Aineistot tulee toimittaa 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Improve Media rakentaa formaatin toiminnallisuuden asiakkaan lähettämästä kuvamateriaalista. Mainosmuotoa voidaan ajaa hyödyntäen pelkkää sivun alareunaan tulevaa sticky-osaa (320×75 px), joka toimii taktisena ohjaajana, sekä klikatessa laajentuvana bannerina, jolloin alaosion päälle avautuu 300×300 px banneri.
Sticky-osa: 320×75 px
Laajentuva osa: 300×300 px
Kuvat toimitetaan JPEG tai PNG -muodossa.
*Huomioithan, että banneri skaalautuu puhelimen leveyden mukaan. Suuremmalle näytölle skaalautuessaan bannerin ylä- ja alapuolelta saattaa rajautua muutama pikseli pois. Tärkeät logot ja tekstit on suositeltavaa sijoittaa bannerin keskelle korkeussuunnassa. Bannerin oikeaan ylälaitaan sijoitetaan sulkupainike, jota varten on suositeltavaa jättää tyhjää tilaa.
Natiivi
Elementti | Kuvaus | Vaadittu elementti | Näkyvillä natiivissa? | Maksimipituus |
---|---|---|---|---|
Kuva | Iso, ensisijainen kuva joko 1.91:1 tai 1:1 suhteessa | Kyllä | Suosittelemme | – |
Otsikko | Ensisijainen otsikon teksti | Kyllä | Pakollinen | 90 merkkiä |
Leipäteksti | Toissijainen leipäteksti (esim. lyhyt kuvaus) | Kyllä | Suosittelemme | 90 merkkiä |
Mainostajan logo | Pieni ikonikuva suhteessa 1:1 (neliö) | Ei | Suosittelemme | – |
Mainostajan nimi | Teksti joka yksilöi mainostajan (yrityksen nimi tai brändi) | Kyllä | Suosittelemme | 25 merkkiä |
CTA | Teksti joka aktivoi tai kehottaa tavoitteen mukaisesti | Kyllä | Suosittelemme | 15 merkkiä |
Jodel
Mainosmuoto | Pituus | Call to Action |
---|---|---|
Boosted post tekstillä | 240 merkkiä | 40 merkkiä |
Mainosmuoto | Pikselikoko | Kilotavuraja |
---|---|---|
Boosted post video | 9:16 width >500px | 5 MB |
Boosted (kuva) | 1080×1920 px | 700 KB |
Display (kuva) | 1080×1920 px tai 1080×1080 px | 700 KB |
Display (video) | 9:16 tai 1:1 width >500px 1080×1920 px tai 1080×1080 px | 5 MB |
Display (video) thumbnail | 9:16 | 700 KB |
Aineistot tulee toimittaa 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Jodel – Boosted post teksti/kuva
Kommentoinnin voi sallia tai jättää kiinni. Jos kommentoinnin jättää päälle, on hyvä olla asiaan vihkiytynyt “OJ” joka varaa sen yhden päivän kommentteihin vastaamiseen.
Äänestäminen, jakaminen ja pinnaus ovat automaattisesti päällä.
Teksti toimitetaan tekstitiedostona (.txt) tai dokumenttina (.doc)
Kuva toimitetaan JPEG – muodossa
Suosittelemme jättämään sekä video- että kuvamainoksen ylä- ja alaosaan noin 21% (403 pikseliä) vapaaksi tekstistä, logoista ja muista elementeistä, jotta ne eivät jäisi piiloon.
Jodel – Display kuva/video
Äänestäminen on mahdollista sallia tai kytkeä pois. Sallimalla äänestämisen pääsee keräämään myös käyttäjiltä palautetta mainoksesta (up vote & down vote). Materiaaleja on mahdollista olla 5 erilaista, jotka pyörivät joko sattumanvaraisesti tai tietyssä järjestyksessä.
Ei kommentointimahdollisuutta. Jakaminen ja pinnaus automaattisesti päällä.
Kuvat toimitetaan JPEG – muodossa
Videot toimitetaan MP4 – muodossa (suosituspituus 6-10 sec, max 15 sec)
Valinnainen CTA – max 20 merkkiä, oletus ”Näytä lisää”.
Suosittelemme jättämään mainoksen ylä- ja alaosaan noin 10% (192 pikseliä) vapaaksi tekstistä, logoista ja muista elementeistä, jotta ne eivät jäisi piiloon.
Pääsyötteellä materiaalista näkyy leikattu versio, kuvasyötteessä aineisto näkyy puolestaan kokonaisena. Materiaalista toimitetaan vain yksi versio jota käytetään molemmissa syötteissä.
Jodel – Ohjelmallinen Display
Koot: 300x250px, 300x300px, 320x320px & 320x480px
- Kohdennusmahdollisuudet ikä ja sukupuoli (1st party data)
- Kohdennukset laitetaan suoraan diileihin sisään
- Sallitut ja tuetut muodot: HTML5, Rich Media, GIF, PNG
- HUOM! Bannerit tulee olla MRAID-muodossa
- Mainospaikkoja laajasti läpi Jodelin
- Ostaminen tapahtuu Googlen Preferred diilillä joka on mahdollista saada DV360, Adform, Xandr etc. ostajille
- Jos tarvitset diilin laita viesti sekä DSP tietosi osoitteeseen programmatic@improvemedia.fi