Julkaisijavinkit: Viewability kuntoon

Nähdäänkö mainospaikkasi oikeasti?

Mainostajat ostavat entistä vahvemmin perustuen siihen, miten hyvin mainos näkyy kansainvälisten mittausstandardien mukaan. Mainostulojen varmistamiseksi tätä tukevat muutokset on tehtävä mahdollisimman pian. Katso sijoitteluohjeet alta!

Mikä viewability?

Viewability on luku, joka kertoo mainostilan ostajalle kuinka monta prosenttia mainospikseleistä latautuu sivuston kävijän näytölle. Mittaamisen periaate on, että vähintään 50 % mainoksen pinta-alasta tulee olla näkyvillä vähintään 1 sekunnin ajan. Videomainonnassa vastaava aika on 2 sekuntia.

Hyvä viewability on 70 % paikkeilla, mobiilissa hieman alempi. Usealle mainostajalle tämä on kynnyskysymys: jos viewability sivustolla on esim. alle 50 %, kyseistä sivua tai mainospaikkaa ei välttämättä osteta enää uudestaan.

Viewabilityyn vaikuttavia tekijöitä ovat mainosmateriaalit, sivustolla olevien seurantojen määrä, mainosten latausaika ja mainospaikkojen sijoittelu. Julkaisijan näkökulmasta tärkeintä on sijoitella mainospaikat mahdollisimman hyvää viewabilityä palvellen sivustolle.

Sijoitteluohjeet:

  1. Ylämainospaikka: Sijoittelu Headerin alle. Jos mainos on liian ylhäällä, se ei näy riittävän pitkään ruudulla. Usealla sivustolla sisältö on hieman alempana, joten käyttäjät ehtivät siirtyä sivustolla alaspäin ennen kuin 50 % mainoksesta on näkynyt määritellyn min. sekunnin verran. Sivuston käyttötavasta riippuen ylämainospaikka voi olla myös headerin jälkeisen elementin alapuolella.
  2. Muut paikat: Sijoitus lähelle niitä kohtia, joihin kävijän huomio kiinnittyy eniten: esimerkiksi keskustelufoorumilla paras paikka on tyypillisesti lähellä keskustelun uusinta viestiä.

Kysy meiltä omaa viewability-lukuasi ja katsotaan yhdessä miten sitä voisi parantaa!