Julkaisijavinkit: Mikä vaikuttaa tilityksiisi?
Miksi tilityksien suuruus vaihtelee?
Olet ehkä huomannut, että tilitysraporttisi summa vaihtelee kuukaudesta toiseen. Eron saattaa huomata esimerkiksi vauhdikkaan joulukuun kääntyessä hiljaisempaan tammikuuhun.
Mistä johtuu, että tilitykset eivät jakaudu tasaisemmin vuoden ympäri?
Alkuvuosi ja kesälomakausi hiljaisimpia
Mainonnan ostajat eivät osta mediatilaa samalla tavalla jatkuvasti, vaan kampanjat kulkevat sykleittäin. Tammikuussa ilmenevä ostamisen hiipuminen selitetään usein sillä, että vuoden vaihteen jälkeen markkinointibudjetteja järjestellään uudestaan, johtaen markkinointitoimien käynnistymiseen taas helmi-maaliskuussa.
Tammikuun lisäksi pudotus ostamisessa näkyy vuosittain myös juhannuksen jälkeisenä (kesälomien) aikana. Vahvimmat kuukaudet taas ajoittuvat loppukevään ja syksyn tienoille.
Eikö kuulosta tutulta?
Kaikkia julkaisijoita alkuvuonna tai kesällä näkyvät hiljaiset ajat eivät rokota yhtä paljoa. Esimerkiksi kausiluontoiseen urheiluun keskittyvät sivustot saattavat tavoittaa eniten yleisöä ja näin saavuttaa myös vuoden korkeimmat tilitykset yllä mainittuina ajankohtina.