Nuoret aikuiset ruokaostoksilla – Jodelin päivittäistavaraostokyselyn tulokset

Mikä tekee ruokakaupasta hyvän? Entä miten ostokäyttäytyminen on muuttunut viime vuosien aikana? Näihin kysymyksiin vastasi 522 Jodelin käyttäjää 17.4.2025 toteutetussa kyselyssä – ja tulokset tarjoavat kiinnostavan kurkistuksen nuorten aikuisten arkeen ja arvomaailmaan.
Ketjuja vertaillaan – mutta perusasiat ratkaisevat
Vastaajista 70 % tekee ostoksia useita kertoja viikossa, ja vaikka monet vertailevat eri kauppoja tarjousten tai valikoiman mukaan, useimmille tärkeintä ovat kolme asiaa:
- Hinta (37 %)
- Sijainti (33 %)
- Valikoima (22 %)
Yllättäen ketjubrändi, asiakaspalvelu tai edes kanta-asiakasedut eivät yltäneet listan kärkeen. Kauppa valitaan arjen sujuvuuden, ei fiilistelyn perusteella.

Prisma, Lidl ja Citymarket dominoivat – mutta eri syistä
Avoimessa kysymyksessä ”Onko jokin kauppa sinusta erityisen hyvä tai mieluisa? Miksi?” korostui kolme selkeää suosikkia:
Kauppa | Mainintoja | Perustelut |
---|---|---|
Prisma | 72 | Laaja valikoima, halvat hinnat, bonukset |
Citymarket | 46 | Viihtyisyys, erikoistuotteet, tuttuus |
Lidl | 34 | Edullisuus, selkeys, eurooppalainen tunnelma |
Prismaa pidetään ”kaikkea löytyy” -kauppana, Lidliä taas kompaktina ja edullisena. Citymarketeista haetaan fiilistä ja erikoisuuksia – mutta moni piti sitä myös hintavana vaihtoehtona.
Nuoret suunnittelevat ostoksiaan yllättävän tarkasti
Kysymys ”Oletko viime aikoina muuttanut ostokäyttäytymistäsi? Miksi?” paljasti monia muutoksia:
- Rahatilanteen kiristyminen on saanut monet vaihtamaan ketjua ja siirtymään edullisempiin tuotteisiin.
- Ostoksia tehdään harvemmin mutta suunnitellummin. Listat, tarjoukset ja hävikkialet kiinnostavat enemmän kuin ennen.
- Moni kertoi myös siirtyneensä verkkokauppaan – joko kiireen, terveysrajoitteiden tai mukavuuden takia.
Mukana oli laajasti myös monenlaisia muita syitä: esimerkiksi muutto, ero ja vaihtuva työtilanne olivat tuoneet muutoksia vastaajien ostoskoreihin.
Arvot mukana ostoskorissa
Kyselyn perusteella nuorilla aikuisilla on selkeä halu tukea kotimaista tuotantoa – vaikka se ei aina olisi edullisin vaihtoehto. Samalla näkyy boikotteja: esimerkiksi amerikkalaisia brändejä tai ”epäeettisiä” tuottajia vältetään tietoisen kulutuksen nimissä.

Mitä kaupoilta toivotaan?
Kysyttäessä jodlaajilta, mitä toiveita heillä on päivittäistavarakaupoille, nousi esiin muun muassa seuraavia teemoja:
- Hintojen lasku ja reiluus tuottajille
- Parempi valikoima kasvis-, gluteenittomille ja kotimaisille tuotteille
- Edullisemmat kotiinkuljetukset
- Eettisyys, hävikin hallinta ja läpinäkyvyys
- Pienempien kauppojen säilyminen
- Pidemmät aukiolot
- Inspiraatiota arkeen: reseptit, ostoskorit, take away
Nuoret aikuiset eivät kaipaa ruokakaupalta glitteriä tai suuria mullistuksia – käytännöllisyys, hinta ja arvot toistuvat vastauksissa yhä uudelleen.
Läpi koko kyselyn kulkeekin yksi vahva viesti: Jodelia käyttävät kuluttajat valitsevat kauppansa sen mukaan, miten hyvin se vastaa heidän arkeaan ja arvojaan.