Nuoret aikuiset ruokaostoksilla – Jodelin päivittäistavaraostokyselyn tulokset

Oranssilla taustalla Jodelin ja Improve Median logot sekä otsikko "Jodelin ruokakauppakysely". Kuvan reunoilla ruokakauppaan liittyviä emojeja, kuten ostoskärryjä, juustoa, tomaattipurkkeja ja rahaa.

Mikä tekee ruokakaupasta hyvän? Entä miten ostokäyttäytyminen on muuttunut viime vuosien aikana? Näihin kysymyksiin vastasi 522 Jodelin käyttäjää 17.4.2025 toteutetussa kyselyssä – ja tulokset tarjoavat kiinnostavan kurkistuksen nuorten aikuisten arkeen ja arvomaailmaan.

Ketjuja vertaillaan – mutta perusasiat ratkaisevat

Vastaajista 70 % tekee ostoksia useita kertoja viikossa, ja vaikka monet vertailevat eri kauppoja tarjousten tai valikoiman mukaan, useimmille tärkeintä ovat kolme asiaa:

  • Hinta (37 %)
  • Sijainti (33 %)
  • Valikoima (22 %)

Yllättäen ketjubrändi, asiakaspalvelu tai edes kanta-asiakasedut eivät yltäneet listan kärkeen. Kauppa valitaan arjen sujuvuuden, ei fiilistelyn perusteella.

Prisma, Lidl ja Citymarket dominoivat – mutta eri syistä

Avoimessa kysymyksessä ”Onko jokin kauppa sinusta erityisen hyvä tai mieluisa? Miksi?” korostui kolme selkeää suosikkia:

KauppaMainintojaPerustelut
Prisma72Laaja valikoima, halvat hinnat, bonukset
Citymarket46Viihtyisyys, erikoistuotteet, tuttuus
Lidl34Edullisuus, selkeys, eurooppalainen tunnelma

Prismaa pidetään ”kaikkea löytyy” -kauppana, Lidliä taas kompaktina ja edullisena. Citymarketeista haetaan fiilistä ja erikoisuuksia – mutta moni piti sitä myös hintavana vaihtoehtona.

Nuoret suunnittelevat ostoksiaan yllättävän tarkasti

Kysymys ”Oletko viime aikoina muuttanut ostokäyttäytymistäsi? Miksi?” paljasti monia muutoksia:

  • Rahatilanteen kiristyminen on saanut monet vaihtamaan ketjua ja siirtymään edullisempiin tuotteisiin.
  • Ostoksia tehdään harvemmin mutta suunnitellummin. Listat, tarjoukset ja hävikkialet kiinnostavat enemmän kuin ennen.
  • Moni kertoi myös siirtyneensä verkkokauppaan – joko kiireen, terveysrajoitteiden tai mukavuuden takia.

Mukana oli laajasti myös monenlaisia muita syitä: esimerkiksi muutto, ero ja vaihtuva työtilanne olivat tuoneet muutoksia vastaajien ostoskoreihin.

Arvot mukana ostoskorissa

Kyselyn perusteella nuorilla aikuisilla on selkeä halu tukea kotimaista tuotantoa – vaikka se ei aina olisi edullisin vaihtoehto. Samalla näkyy boikotteja: esimerkiksi amerikkalaisia brändejä tai ”epäeettisiä” tuottajia vältetään tietoisen kulutuksen nimissä.

Mitä kaupoilta toivotaan?

Kysyttäessä jodlaajilta, mitä toiveita heillä on päivittäistavarakaupoille, nousi esiin muun muassa seuraavia teemoja:

  1. Hintojen lasku ja reiluus tuottajille
  2. Parempi valikoima kasvis-, gluteenittomille ja kotimaisille tuotteille
  3. Edullisemmat kotiinkuljetukset
  4. Eettisyys, hävikin hallinta ja läpinäkyvyys
  5. Pienempien kauppojen säilyminen
  6. Pidemmät aukiolot
  7. Inspiraatiota arkeen: reseptit, ostoskorit, take away

Nuoret aikuiset eivät kaipaa ruokakaupalta glitteriä tai suuria mullistuksia – käytännöllisyys, hinta ja arvot toistuvat vastauksissa yhä uudelleen.

Läpi koko kyselyn kulkeekin yksi vahva viesti: Jodelia käyttävät kuluttajat valitsevat kauppansa sen mukaan, miten hyvin se vastaa heidän arkeaan ja arvojaan.