Jodelin Brand Safety – Näin panostamme turvalliseen mainosympäristöön

Onko Jodel turvallinen mainosympäristö? Moni yllättyy, kuinka tarkasti alustan sääntöjä valvotaan. Myös me Improvella varmistamme, että kampanjasi näkyy asiallisessa ja bränditurvallisessa ympäristössä – lue ja opi, mitä tämä tarkoittaa käytännössä!

Pesukarhu meditoi zen-asennossa oranssilla taustalla. Kuvan keskellä on valkoisella lihavoitu teksti "#goodvibesonly". Kuvan yläosassa näkyvät "Improve Media" ja "Jodel" -logot.

Turvallinen ja luotettava kampanjaympäristö on kautta aikain ollut mainostajien prioriteetti some-alustoilla mainostaessa. Jodel erottuu joukosta paitsi yhteisöllisen ja reaaliaikaisen keskustelukulttuurinsa ansiosta, myös sitoutumisellaan vastuullisiin arvoihin ja yhteisöä ohjaaviin sääntöihin. Näiden toimenpiteiden ansiosta mainostajat voivat luottaa siihen, että kampanjat tavoittavat yleisönsä asiallisessa ja vastuullisessa ympäristössä.

Tässä blogissa kerromme, miten Jodel työskentelee #goodvibesonly-periaatteen puolesta ja esittelemme Improve Median omia käytäntöjä, jotka varmistavat kampanjoiden menestyksen luotettavassa toimintaympäristössä.

Jodelin omat toimenpiteet

Tiesitko, että Jodelin säännöt ovat monia muita keskustelualustoja tiukemmat? Ne koskevat kaikkea sovelluksessa julkaistavaa sisältöä ja takaavat, että ympäristö pysyy turvallisena niin käyttäjille kuin mainostajillekin.

Infografiikka, jossa on tiivistetysti esitetty Jodelin säännöt. Yksityishenkilöiden tietojen ja luvattoman kuvaamisen jakaminen on kiellettyä. Seksuaalissävytteinen keskustelu ja seuranhaku on sallittua vain niille tarkoitetuilla kanavilla, mutta seksuaalinen häirintä ja kaupalliset palvelut on kielletty. Syrjintä, vihapuhe ja häirintä eivät ole sallittuja, mutta asiallinen kritiikki on ok. Toistuva häiritsevä sisältö ja spämmääminen on kiellettyä. Huumori on sallittua, mutta tahallinen häiriköinti ja trollaus ei. Viettelevät kuvat ilman alastomuutta ovat sallittuja vain niille tarkoitetuilla kanavilla, mutta pornografinen sisältö ei ole sallittua. Laiton toiminta ja sen edistäminen poistetaan välittömästi. Valeuutiset ovat kiellettyjä, mutta keskustelut laittomista aineista ovat sallittuja vain tietyillä kanavilla. Kuvan alareunassa punaisella varoituksella korostetaan, että käyttäjillä on velvollisuus ilmiantaa jodlaukset, joissa viestitään välittömästä vaarasta kirjoittajan tai muiden ihmisten hengelle ja terveydelle.

Tehokas moderointi ja sisällönhallinta

Jodelissa sisältöä valvotaan yhdistämällä ihmisten tekemää moderointia, koneoppimista ja algoritmeja. Tämä mahdollistaa nopean ja tarkan reagoinnin mahdollisiin sääntörikkomuksiin.

  • Kaikki kuvat ja videot tarkistetaan esimoderoinnissa ennen julkaisua.
  • 90 % kuvien ja videoiden tarkastuksesta tapahtuu automaattisesti kuvantunnistusjärjestelmän avulla.
  • Tekstisisällöt suodatetaan sanoja tunnistavalla järjestelmällä, joka auttaa poistamaan epäasiallista sisältöä jo ennen sen julkaisua.
  • Ilmiannettu sisältö käy läpi Jodelin moderointiprosessin keskimäärin alle kahdessa minuutissa, ja prosessin tarkkuus on yli 90 %.

Näiden toimenpiteiden avulla Jodel luo mainostajille turvallisen ympäristön, jossa sisältö on laadukasta ja soveltuvaa mainostajien tavoitteille.

Värikäs infografiikka, joka kuvaa Jodelin moderointisysteemiä neljässä kategoriassa. Ensimmäinen osio on "Käyttäjät" oranssilla taustalla, ja siinä selitetään käyttäjien mahdollisuus käyttää downvote-toimintoa, jolla jodlaus poistuu viidellä miinusäänellä ja kommentti piiloutuu. Lisäksi käyttäjät voivat ilmiantaa viestejä ja kommentteja sääntörikkomuksista. Toinen osio on "Moderaattorit" keltaisella taustalla, jossa kerrotaan, että käyttäjät, joilla on tarpeeksi karmaa ja sopivia ominaisuuksia, voivat toimia moderaattoreina. Moderaattorit arvioivat ilmiannettuja viestejä, mutta algoritmi päättää niiden kohtalon. Järjestelmä testaa myös jatkuvasti moderaattorien luotettavuutta. Kolmas osio on "Kanavamoderointi" pinkillä taustalla, jossa kerrotaan, että tietyillä kanavilla, kuten julkkis- ja vaikuttajakanavilla tai oppilaitosten kanavilla, tehdään tehostettua moderointia Jodelin työntekijöiden tai nimettyjen kanavahostien toimesta. Neljäs osio on "Adminit" violetilla taustalla, jossa kuvataan Jodelin omilla palkkalistoilla olevien ylläpitäjien roolia hätätapauksissa. Adminit vastaanottavat hätätapauksiksi merkityt jodlaukset aina välittömästi ja voivat tarvittaessa bannata käyttäjiä.

Improve Median lisäturva

Jodelin virallisena kumppanina Improve Media varmistaa, että kampanjat ovat turvallisessa ympäristössä.

  • Kaikista kampanjoista suljetaan automaattisesti pois tietyt kanavat, kuten päihteisiin tai seksiin liittyvät sisällöt.
  • Myös esimerkiksi kilpailijoiden kanavalla näkyminen voidaan poissulkea. 
  • Improve Median asiantuntijat kouluttavat kaikki mainostajat, joilla kommentointi on auki, ammattimaisiksi vastaajiksi, sillä Boosted Post -koulutus sisältyy Boosted Postien hintaan.

Täysi läpinäkyvyys

Läpinäkyvyys on olennainen osa luotettavaa mainontaympäristöä. Jodelin kampanjat ovat täysin mitattavissa ja raportoidaan mainostajille tarkasti.

  • Jokainen kampanja analysoidaan, ja sen tuloksista raportoidaan yksityiskohtaisesti.
  • Pidemmissä kampanjoissa myös väliaikatiedot ovat saatavilla
  • Kampanjoihin on mahdollista lisätä mainostajan omat seurannat 

Hyvässä seurassa

Jodelissa kampanjoivat useat tunnetut ja luotetut suomalaiset sekä kansainväliset brändit ja organisaatiot. Tämä kertoo paitsi alustan suosiosta ja tehokkuudesta, myös sen turvallisuudesta mainostajille. Mikäli kaipaat case-esimerkkejä tietyltä alalta, voit tiedustella niitä asiakasvastaaviltamme. 

Jodelin ja Improve Median brand safety -käytännöt takaavat, että kampanjasi näkyy oikeassa paikassa, oikealle yleisölle ja turvallisessa ympäristössä.

Kaipaatko lisätietoa Jodel-mainonnasta? Ota yhteyttä Improve Median tiimiin:

myynti@improvemedia.fi