Viisi Jodel-markkinoinnin trendiä vuodelle 2025
Elokuun käyttäjäkyselymme vahvisti, että jodlaajat arvostavat alustalla muun muassa paikallisuutta, yhteisöä, anonymiteettiä ja rehellisyyttä. Miten nämä kytkeytyvät vuoden 2025 trendeihin? Asiantuntijamme listasivat viisi ennustetta Jodel-markkinoinnille vuodelle 2025.
Jodelissa toteutettiin syksyllä 2024 kävijäkysely, johon vastasi 1769 sovelluksen käyttäjää. Yksi avoimista kysymyksistä oli: “Mitkä ovat Jodelin parhaat puolet verrattuna muihin sosiaalisen median kanaviin?”. Keskiöön nousi muun muassa anonymiteetti, joka oli ylivoimaisesti eniten mainittu ominaisuus kyselyn vastauksissa. Muita teemoja olivat paikallisuus, yhteisöllisyys ja vertaistuki sekä reaaliaikaisuus. Näitä ominaisuuksia on tärkeää hyödyntää markkinoinnissa vuonna 2025, sillä myös tulevat trendit ennustavat niiden jatkuvaa vahvistumista.
Tässä viisi trendiä, jotka tulevat asiantuntijoidemme mukaan näkymään ensi vuoden Jodel-markkinoinnissa:
1. Paikallisuuden hyödyntäminen
Vuoden 2025 matkailutrendeissä korostuu entistä enemmän paikallisuus ja kodinomaisuus. Condé Nast Travelerin mukaan matkailijat arvostavat yhä enemmän paikallisia kokemuksia, autenttisuutta ja vähemmän käsikirjoitettua turismia. Tämä heijastaa laajempaa suuntausta, jossa keskitytään aitoutta ja paikallisuutta korostaviin elämyksiin.
Paikallisuuden vaaliminen ei kuitenkaan rajoitu ainoastaan matkailun saralle. Myös Jodelin käyttäjät nostavat esiin paikallisuuden tärkeyden. Syksyn 2024 käyttäjäkyselyssä monet Jodlaajat kertoivat, että paikalliset ilmiöt ovat heille keskeisiä. Sovelluksen avulla käyttäjät voivat pysyä ajan tasalla oman alueensa tapahtumista, saada suosituksia paikallisista palveluista ja kuulla ajankohtaisista asioista, joita ei löydy muista medioista. Paikallisuus on Jodelin avainominaisuus, joka houkuttelee käyttäjiä ja edistää yhteisöllisyyttä. Käyttäjät etsivät jatkuvasti suosituksia vertaisiltaan, olipa kyseessä sitten paikalliset tapahtumat tai ravintolat.
Mainostajana on tärkeää olla hyvissä ajoin liikkeellä esimerkiksi seuraavien paikallisten ohjelmanumeroiden saralla vuonna 2025:
- Tapahtumamarkkinointi: Mainostaja voi kohdentaa viestintänsä kaupunki- tai aluekohtaisesti mainostaakseen paikallisia tapahtumia, kuten konsertteja, festivaaleja tai työpajoja. Mikäli brändisi on esimerkiksi kesällä esillä useammalla eri paikkakunnalla järjestettävässä tapahtumassa, voi olla hyvä idea olla paikalla siellä myös Jodelissa, jossa odotetuimmista tapahtumista alkaa kuhina jopa viikkoja ennen itse h-hetkeä.
- Paikallisten palveluiden ja tarjousten promootio Paikallinen kahvila, ravintola tai kuntosali voi hyödyntää Jodelia tarjoamalla käyttäjille eksklusiivisia alennuksia tai kampanjoita. Tämä markkinoinnin metodi ratsastaa hienosti Jodelin käyttötarkoituksella, joka perustuu paikallisten palveluiden etsimiseen alustalta.
- Rekrytointi ja työnhaku paikalliselle yleisölle Paikalliset yritykset voivat käyttää Jodelia etsiäkseen työntekijöitä suoraan alueellaan. Esimerkiksi ravintola voi julkaista ilmoituksen avoimista työpaikoista vain sen kaupungin käyttäjille, joissa rekrytointi tapahtuu, tavoittaen motivoituneita hakijoita tehokkaasti. Lue lisää Jodelista rekrytointialustana sekä työantajamielikuvan ylläpitäjänä.
2. Autenttinen dialogi ja yhteisöviestintä
Käyttäjät odottavat brändeiltä aitoa vuorovaikutusta. Jodelin keskustelupohjainen rakenne antaa mainostajille mahdollisuuden luoda suoraa dialogia yleisön kanssa ilman liian raskaita kaupallisia korostuksia. Brändit voivat osallistua keskusteluihin esimerkiksi asiantuntijoina tai ratkaisujen tarjoajina. Esimerkiksi Forbes sekä Social Media Today ennustavat vuodelle 2025, että kuluttajien arvostaessa yhteisöllisyyttä, brändien tulisi luoda tiloja ja alustoja, jotka edistävät yhteisöllistä osallistumista. Lisäksi Forbesin brändistrategioihin, trendeihin ja innovaatioihin erikoistunut toimittaja Katie Baron mainitsee, että kuluttajat vaativat yhä enemmän läpinäkyvyyttä brändien toiminnalta, mikä edellyttää juurikin rehellisyyttä ja avoimuutta.
Tapoja toteuttaa dialogi Jodelissa on lukuisia. Suosituimpia ovat esimerkiksi palvelun mainostaminen siten, että asiantuntija vastaa kysymyksiin. Viime aikoina myös arvonnat ovat nostaneet päätään. Myös kyselynä toteutettava keskustelu voi avata dialogin luontevasti siten, että jodlaaja saa ensin äänestää muutamasta vaihtoehdosta ja voi sitten keskustella vastauksestaan asiantuntijan kanssa. Voit avata keskustelun esimerkiksi seuraavien ideoiden avulla.
- Kysymys & vastaus -kampanjat: Mainostaja voi järjestää Q&A-tilaisuuksia Jodelissa, joissa asiantuntijat tai brändin edustajat vastaavat käyttäjien kysymyksiin reaaliaikaisesti. Esimerkiksi kosmetiikkabrändi voisi antaa vinkkejä hyödyntäen uusia tuotteitaan, mikä auttaa rakentamaan luottamusta ja kiinnostusta brändiä kohtaan asiantuntijuuden kautta.
- Ongelmanratkaisukeskeiset keskustelut: Mainostaja voi osallistua keskusteluihin, joissa käyttäjät keskustelevat tuotteisiin tai palveluihin liittyvistä tarpeistaan. Esimerkiksi terveyspalvelujen tarjoaja voi aloittaa keskustelutilaisuuden tietyllä terveyteen liittyvällä teemalla, kuten painonhallinta, mielenterveys tai gynekologia tarjoten lyhyitä vastauksia käyttäjiä askarruttaviin pulmiin. Toisaalta mainostaja voi kysyä suoraan käyttäjiltä mitä he heidän palvelulta tai tuotteelta toivovat.
- Alustan ilmiöiden tukeminen: Mainostaja voi olla mukana Jodel-yhteisöissä tukemassa paikallisia kampanjoita, haasteita tai tapahtumia, jotka valmiiksi puhututtavat Jodelissa. Esimerkiksi ympäristöasioihin keskittyvä mainostaja voisi osallistua keskusteluun paikallisista kierrätyskäytännöistä ja tarjota samalla konkreettisia ratkaisuja tai kannustimia.
Näin mainostaja pääsee hyödyntämään Jodelin vahvuuksia dialogialustana ja vastata käyttäjien odotuksiin aidosta ja arvokkaasta vuorovaikutuksesta, mikä on myös markkinoinnin megatrendi vuonna 2025.
3. Sosiaalinen kuuntelu reaktiivisen markkinoinnin tukena
Sosiaalisen median keskustelujen tarkkailu auttaa brändejä reagoimaan nopeasti ja oikea-aikaisesti. Jodelin anonyymi ja suora palaute tarjoaa ainutlaatuisen kanavan ymmärtää kuluttajien tarpeita ja tuntemuksia. Myös Hootsuiten vuoden 2025 trendiraportin mukaan sosiaalisen median ammattilaiset hyödyntävät sosiaalista kuuntelua ymmärtääkseen yleisöjään paremmin ja parantaakseen strategioitaan tänäkin vuonna. Tämä auttaa tunnistamaan markkinarakoja, seuraamaan trendejä ja reagoimaan nopeasti mahdollisiin kriiseihin, mikä vahvistaa sosiaalisen median roolia suorituskykymarkkinoinnissa.
Myös ns. Mikroviraliteettitrendeihin (Micro-virality trends), joista Jodelkin on Suomessa tunnettu, käsiksi pääseminen on syy sosiaaliselle kuuntelulle. Mikroviraliteettitrendi viittaa ilmiöön, jossa tietyt sisällöt tai ideat leviävät nopeasti pienissä, mutta erittäin aktiivisissa yhteisöissä sosiaalisessa mediassa. Erilaiset trendit ja meemien kaltaiset ilmiöt voivat saavuttaa mikroviraalin suosion, vaikka ne eivät olisi valtavirran juttuja. Mainostajan kannattaa siis hyödyntää trendiä sen ollessa huipulla – ei vasta sen laannuttua!
4. Natiivin ilmeen ja interaktiivisuuden hyödyntäminen huomion herättäjänä
Teksti- tai kyselymuotoinen Boosted Post ovat tunnetuimpia natiivin ulkomuodon omaavia mainosformaatteja Jodelissa, mutta syksyllä 2024 Suomessa mahdollistui myös Natiivi Display-formaatti.
Formaatti on täydellinen valinta sellaisille mainostajille, jotka haluavat tavoittaa 18–35-vuotiaat nuoret aikuiset, heille luontevassa ympäristössä, yhdistelemällä orgaanisen Boosted Postin keskustelevaa luonnetta display-mainonnan laaja-alaiseen huomioon ja CPM-logiikkaan. Olipa kyseessä siis brändimielikuvan vahvistaminen, tuotelanseeraus tai paikallinen tapahtumakampanja, Natiivi Display tarjoaa mainostajalle uniikin ratkaisun, jollaista ei muilta some-alustoilta löydy.
Myös The Media Antin mukaan sekä interaktiivisuus että nativiteetti porskuttavat vuonna 2025. Lisäksi interaktiivinen sisältö tulee jatkamaan suosiotaan natiivimainonnan trendinä vuonna 2025, tarjoten kuluttajille entistä mukaansatempaavampia ja elämyksellisempiä brändikokemuksia. Tämä trendi hyödyntää interaktiivisia elementtejä, kuten kyselyitä ja poll-kysymyksiä, jotka kannustavat aktiiviseen osallistumiseen ja syvempään sitoutumiseen.
5. Käyttäjien tuottaman sisällön (UCG eli User Generated Content) hyödyntäminen omassa kampanjassa
Käyttäjien tuottama sisältö ei ole enää niinkään trendi, vaan vakiintunut osa alustoja, saaden uusia muotoja. Hyödyntääkseen käyttäjien luomia sisältöjä ja yllämainittuja viraliteettitrendejä on mainostajan ymmärrettävä mihin eri alustat taipuvat.
Jodelin käyttäjät ovat sosiaalisen median kentällä poikkeuksellisen sitoutuneita: jopa 50 % käyttäjistä luo sovellukseen itse sisältöä joko aloittamalla keskusteluja tai kommentoimalla. Käyttäjien luoma sisältö kasvattaa edelleen merkitystään markkinoinnissa vuonna 2025. Jodelin kaltaiset alustat tarjoavat brändeille mahdollisuuden hyödyntää sisältöä esimerkiksi leikkien, kilpailujen tai arvontojen muodossa.
Käyttäjien luoman sisällön merkitys markkinoinnissa luonnollisesti kasvaa sitä mukaan kun se kehittyykin. Brändit voivat hyödyntää tätä trendiä monin tavoin – esimerkiksi luomalla interaktiivisia kampanjoita, kuten leikkejä, kilpailuja tai arvontoja, jotka kannustavat käyttäjiä jakamaan omaa sisältöään ja tuottamaan virallisen markkinointiviestin rinnalle kuluttajalähtöisiä viestejä. Tämä ei ainoastaan lisää brändin näkyvyyttä, vaan voi myös kasvattaa asiakasuskollisuutta ja luoda entistä syvemmän yhteyden brändin ja sen yleisön välille.
Jodel tarjoaa brändeille mahdollisuuden osallistaa käyttäjät sisällöntuotantoon, mikä voi tuoda lisää viraliteettia kampanjoihin. Tällainen käyttäjälähtöinen markkinointi on erinomainen tapa erottua kilpailijoista ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita käyttäjiin vuonna 2025.
Haluatko kuulla lisää?
Me Improve Medialla olemme Jodelin ja Jodel-markkinoinnin asiantuntijoita satojen kampanjoiden kokemuksella. Ole meihin rohkeasti yhteydessä kaikissa Jodel-mainontaan liittyvissä kysymyksissä!
Ota yhteyttä: myynti@improvemedia.fi