Kesäkumikampanja herätti keskustelua seksistä Jodelissa
Jodelin Boosted post -mainosmuoto tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden mainostajan ja käyttäjien väliseen vuorovaikutukseen. Tätä ominaisuutta hyödynnettiin Kesäkumikampanjan Boosted post -kampanjakokonaisuudessa heinäkuussa.
Tekstimuotoisessa mainoksessa kerrottiin, että kommenteissa voi käydä keskustelua Kesäkumikampanjan seksuaaliterveyden asiantuntijoiden kanssa ja ilmoitettiin, milloin vastaajat ovat paikalla.
Miten Boosted post -kampanja sujui? Kokemuksia jakaa Kesäkumikampanjan viestintäkoordinaattori Susanna Kuokkanen.
Aktiivista keskustelua isoimmissa kaupungeissa
Kesäkumikampanja Boosted postit näkyivät kahdeksassa kaupungissa: Oulussa, Joensuussa, Kuopiossa, Jyväskylässä, Lahdessa, Espoossa, Tampereella ja Turussa.
“Keskustelu oli kaikkein aktiivisinta isoimmissa opiskelijakaupungeissa, eli Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Jyväskylässä”, Susanna kertoo.
Keskusteluiden lisäksi kampanja tavoitteli näkyvyyttä nuorten aikuisten kohderyhmässä.
“Vaikka kaikilla paikkakunnilla keskustelu ei ollut aktiivista, saimme kampanjan kautta vietyä Kesäkumin sanomaa eteenpäin ja muistuteltua meidän kampanjasta. Toki samalla plussana oli, että jodlaajilla oli mahdollisuus saada neuvoja heitä pohdituttaviin asioihin.”
Yksilöllistä apua tarvitsevat kannattaa ohjata eteenpäin
Myös Jodelin käyttäjät suhtautuivat positiivisesti Kesäkumikampanjaan ja vastauksia arvostettiin.
“Jodlaajat vaikuttivat enimmäkseen olevan tyytyväisiä vastauksiin – osa kiitti tai sitten annettiin upvote”, Susanna kuvailee keskustelun laatua.
Jodelin vastauksissa on merkkimäärärajoitus, joten vastauksien täytyy olla tiiviitä. Tämä sopii Jodelin keskusteluilmapiiriin, jossa kommentit ovat yleisestikin napakoita. Kampanjassa kuitenkin huomattiin, että Jodel sopii myös keinoksi ohjata ihmisiä eteenpäin yksilöllisemmän avun luokse.
“Sovelluksessa voidaan yleisellä tasolla tarjota neuvoja ja uusia näkökulmia, mutta henkilökohtaisempaa apua tarvitseville on fiksuinta ohjata heidät sopivien palvelujen pariin.”
Trolleja ei tarvitse pelätä – OJ:n kokemukset positiivisia
Jodelin luonteeseen kuuluvat keskustelut aroistakin aiheista. Seksi ja seksuaalisuus ovat aiheina sellaisia, että ne voivat herättää värikästäkin keskustelua. Kampanjassa mukana olevat vastaajat eli OJ:t (Original Jodler) kuitenkin havaitsivat trollausta vain vähän.
“OJ:lle jäi pääosin positiivinen fiilis hommasta. Onneksi suurin osa keskustelijoista oli asiallisia.”
Kesäkumikampanjan Susanna toimi myös itse OJ:na.
“Ainakin itse koin innostavana ja palkitsevana sen, kun sain olla vastaamassa porukan kysymyksiin ja vastauksista kiitettiin – ja me kaikki voitaisiin uudelleenkin lähteä tällaiseen mukaan!”
Suunnitteluapua ja koulutusta Improve Medialta
Jos Boosted postissa on kommentointi päällä, Improve Media tarjoaa asiakkaalle OJ-koulutuksen, jossa jaetaan oppeja menneistä kampanjoista.
“Mielestäni saimme Improve Medialta riittävästi apua kampanjan suunnitteluun ja toteuttamiseen, ja muutenkin yhteistyö eteni sujuvasti. Esimerkiksi saamamme koulutus oli tosi hyvä juttu”, Susanna kehuu.
Kiinnostaako Jodel-mainonta tai OJ-koulutus? Kysy lisää ja varaa aika Elinalta tai Kyldeltä!
Elina Niskanen, Account Manager @ Improve Media