“Seksinovelleja ja muinaisia keskusteluita” – Viisi Suomi24 myyttiä rikki viidessä minuutissa
Suomi24 toivotettiin alkuvuodesta tervetulleeksi osaksi City Digital Groupia ja sen myötä Improve median verkostoa. Vuonna 1998 perustettu Suomi24 on Suomen suurin yhteisömedia, jonka ydinpalveluita ovat Keskustelut ja Treffit. Kuukausittain Suomi24:ssä vierailee jopa 86% kaikista suomalaisista internetin käyttäjistä. Käyttäjät muodostavat näkemyksiä erilaisista teemoista aina lemmikeistä lomakohteisiin ja työnantajiin.
Suuresta suosiostaan huolimatta, käsitykset Suomi24:sta alustana ovat toisinaan kielteisiä. Siksi kokosimmekin alle viisi myyttiä Suomi24:sta, sekä totuuden myyttien takana.
“Suomi24:ssa luetaan vain seksinovelleja ja julkkisjuoruja”
Suomi 24:ssa käydään paljon erilaisia keskusteluja aiheesta kuin aiheesta. Vaikka seksi onkin luonnollisesti kohderyhmää kiinnostava aihepiiri, lukeutuu suosituimpien keskustelujen joukkoon sellaisia teemoja kuten politiikka, terveys, autoilu, koti ja rakentaminen sekä spesifit paikkakunta-aiheiset keskustelut kuten esimerkiksi Rovaniemi tai Imatra.
Vaikka suurelle foorumille mahtuu triviaalejakin aiheita, kuten juoruja ja julkkiskeskustelua, menevät yhteiskunnalliset aiheet Suomi24:ssa selvästi näiden edelle. Lisäksi foorumilla haetaan myös apua ja neuvoja arkielämän ongelmin, esimerkiksi parisuhteeseen. Jodelin tapaan nimimerkittömyys takaa alustalla sen, että aremmistakin aiheista voi keskustella huoletta ja ongelmiin voi hakea verkostosta vertaistukea.
“Suomi24:n kohderyhmä ei kiinnosta mainostajia”
FIAM:n mukaan Suomi24 on kuukausitavoittavuudeltaan suomalaisten verkkosivustojen top10:ssä Yle Areenan ja Kauppalehden välissä. Suomi24:ssa käy kuukaudessa parhaimmillaan 2,5 miljoonaa selaajaa ja hiljaisenakin kuukautena hiukan vajaa kaksi miljoonaa silmäparia selaa palvelun keskusteluja.
Profiililtaan Suomi24:ssa korostuu käyttäjä, joka on 25-44-vuotias ruuhka-suomalainen (Uusimaa, Turku, Tampere). Tämä tarkoittaa mainostajien kannalta sitä, että Suomi24:ssa tavoittaa suuren osan vanhempaa milleniaalien häntää sekä X-sukupolvea kaupungeissa, toisin sanoen, Suomen ostovoimaisimmat selaajat.
“Kukaan ei valvo foorumilla käytyä keskustelua”
Suomi24:lla on yksi Suomen tehokkaimmista moderoinnin tiimeistä. Siitä huolimatta, että keskusteluihin kirjoitetaan yli 300 000 viestiä kuukaudessa, käy moderointi alustalla kuumana. Vuodesta 2017 lähtien Suomi24:n moderointitiimin apuna on toiminut tekoäly, joka tekee töitä silloinkin, kun moderoijat eivät ole paikalla. Tekoälyn toiminta perustuu menneisiin moderointipäätöksiin. Jotta tekoäly välttyy vääriltä viestien poistamisilta, jää osa sen päätöksistä epävarmoiksi. Epävarmojen päätösten osalta lopullisen päätöksen tekee ihminen.
Moderointia tehdään Suomi24-alustalla myös reaaliaikaisesti. Esimerkiksi Kysy Mitä Vain-tapahtuman aikana moderoijat poistavat yhteisön sääntöjä rikkovat viestit välittömästi, jotta tunnelma pysyy kaikille mieluisana. Moderoinnin päätökset perustuvat palvelun sääntöihin. Sisältöihin puututaan esimerkiksi silloin, kun sisältö rikkoo Suomen lakia, sisältää väkivaltaa tai katsotaan spämmiksi.
“Keskustelut ovat muinaisia”
Vaikka hakukoneiden kautta on mahdollisuus päästä käsiksi vanhoihin, mutta haetun aiheen kannalta relevantteihin Suomi24-keskusteluihin, tulee foorumille päivittäin parhaimmillaan 20 000 uutta viestiä.
Keskustelut elävät siis ajassa. Siksi esimerkiksi vaalien alla poliittinen keskustelu käy kuumana, kun taas koronakriisin aikaan foorumilta haetaan apua ja tukea uuteen tilanteeseen sopeutumiseksi. Ajankohtaisten ilmiöiden ohella, myös arkiset aiheet kuten ruoanlaitto ja lastenhoito vetävät päivittäin käyttäjiä puoleensa ja inspiroivat aloittamaan uusia ketjuja. Foorumi siis elää jatkuvasti, vaikka keskustelut tallentuvatkin Suomi24:n elävään arkistoon.
Suomi24 on lähes 20 vuoden keskusteluhistoriallaan eräänlainen kansakunnan tunteiden ja näkemysten historiikki. Suomi24 Treffeissä taas tuhannet suomalaiset löytävät itselleen kumppanin joka kuukausi. Suomi24 on siis monien keskustelujen arkiston ohella hyvin ajankohtainen ja aktiivinen alusta.
“Suomi24:ssa ei ole innovatiivisia mainosmuotoja”
Perusformaattien lisäksi Suomi24:ssa voi mainostaa sisältönostoin tai esimerkiksi perustamalla suositun Kysy Mitä Vain-tapahtuman tai push-notifikaatiossa.
Kuluttajien kysymysten kuuleminen, ja niihin vastaaminen, on foorumilla hyvä tapa rakentaa brändi-imagoa ja luoda asiakasymmärrystä kuulemalla suoraan kuluttajia askarruttavat kysymykset. Esitettyjä kysymyksiä kannattaa käyttää pohjana esimerkiksi UKK:n luomiselle tai viedä parhaimmat opit suoraan omaan sisältösuunnitelmaan.
Tapahtuma kestää yleensä 2-3 tuntia ja sen aikana foorumin käyttäjät voivat esittää kysymyksiä asiantuntijoille valitun aiheen tiimoilta.
Asiantuntijoiden vastauksista kannattaa tehdä linkkejä asiakkaan sivustolle tukemaan hakusanastrategiaa.
Ketjuakin moderoidaan erittäin aktiivisesti, ja kaikki asiattomat kommentit poistetaan. Tapahtuman jälkeen ketjun kommentointi suljetaan, mutta ketju jää foorumille pysyväksi sisällöksi ja siihen voi tällöin palata uudestaan.
Push-notifikaatioita puolestaan lähetetään sadoille tuhansille tilaajille suoraan puhelimeen. Notifikaatioissa Suomi24 nostaa esiin päivän suosituimmat keskustelut ja puheenaiheet. Ilmoitukset ovat myös mainostajille mahdollisuus tavoittaa laaja joukko suomalaisia.
Suomalaisten tarpeille omistettu foorumi
Suomi24 ei siis ole myyttiensä kaltainen puhtaasti seksille ja juoruille omistettu alusta, vaan näiden ohella käyttäjiensä tarpeita heijastava aktiivinen keskustelu- ja vertaistukialusta, josta suomalaiset voivat neuvojen, reseptien ja yhteiskunnallisen keskustelun lisäksi löytää esimerkiksi lievitystä yksinäisyydelle.
Suomi24 on siis holistisesti suomalaisten tarpeita täyttävä alusta, eikä sitä tulisi katsella vain yhdestä suppeasta näkökulmasta, kuten ei sen 2,5 miljoonaa suomalaista käyttäjääkään. Suomi24 edustaa sitä mitä suomalainen on kaikessa monimuotoisuudessaan, sillä sen sisältöjä luovat suomalaiset itse. Moderoijat puolestaan pitävät päivittäin huolen siitä, että alustalla on kaikilla miellyttävä ja turvallinen olla.
Karoliina Kupari, Account Manager @ Improve Media