5 myyttiä Jodelista

Jodelin käyttäjäkunnasta, käyttötarkoituksesta ja ominaisuuksistakin liikkuu mitä villeimpiä huhuja – tässä blogipostauksessa kumoamme viisi improvelaisten useimmin kuulemaa Jodel-myyttiä.

Yksi myytti tämäkin: moni luulee Jodelin oranssin logon olevan kettu. Todellisuudessa se on tietysti pesukarhu!

Me Improve Medialla vastaamme Suomen Jodel-mainosmyynnistä yksinoikeudella ja seuraamme siksi aktiivisesti Jodeliin liittyvää keskustelua. Niin median välityksellä kuin keskusteluissa asiakkaidemme kanssa kuulemme toisinaan Jodelia koskevia ennakkoluuloja – tyypillisesti niiltä ihmisiltä, jotka eivät ole käyttäneet sovellusta itse. Päätimmekin listata viisi yleisintä Jodeliin liittyvää ennakkoluuloa ja paljastaa totuuden väittämiin liittyen.

Myytti #1: Jodelia käyttävät vain koululaiset / opiskelijat

Totuus: Jodel on kehitetty alunperin Saksassa ja se on lähtenyt leviämään ensimmäisenä nimenomaan korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Vuosien varrella demografia on kuitenkin laajentunut ja kattaa nykyään hyvin laajasti 18–35-vuotiaat kaupunkilaiset Suomessa.

Myytti #2: Jodelissa levitetään enimmäkseen ikäviä juoruja julkkiksista

Totuus: Julkkiksiin liittyvistä juorukanavista on puhuttu paljon mediassa, minkä vuoksi nämä ovat painuneet monelle mieleen. Tällaiset kanavat ovat kuitenkin vain pieni osa Jodelin toimintaa: mikään niistä ei esimerkiksi ole päässyt Improve Median seuraamalle aktiivisimpien Jodel-kanavien top 5 listalle.

Haluatko tietää mitkä ovat aktiivisimpia Jodel-kanavia? Buukkaa Jodel-presentaatio ja kerromme lisää!

Julkisuuden henkilöihin liittyvää keskustelua on Jodelin toimesta rajoitettu useilla erilaisilla säännöillä ja aktiivisilla toimenpiteillä. Useilla julkkiksiin liittyvillä kanavilla on esimerkiksi käytössä tehostettu moderointi (kanava-hostit). On myös syytä tietää, että vihapuhe on yhtä lailla Jodelissa rikos, eikä Jodelin tiimi suhtaudu tähän vähäpätöisesti.

Myytti #3: Jodelissa nostetaan tikunnokkaan vuorotellen kaikki työnantajat

Totuus: Erilaiset työntekijöiden Jodelissa esiintuomat epäkohdat ovat saaneet runsaasti palstatilaa ja herättäneet toisinaan jopa maanlaajuista huomiota. Niin iso vaikutus kuin tällaisella keskustelulla voikin olla, on hyvä pitää mielessä, että tällainenkin sisältö on vain hyvin pieni osa Jodelin toimintaa. Työelämään liittyvissä keskusteluissa jaetaan myös hyviä kokemuksia eri työnantajista.

Jos oma työnantajamielikuva mietityttää, kannattaa kuitenkin ehdottomasti seurata itsestä käytävää Jodel-keskustelua aktiivisesti. Sen lisäksi, että keskustelu voi olla opettavaista, on meillä kokemusta siitä, että brändit voivat oikeanlaisella osallistumisella saavuttaa hyviä tuloksia.

Myytti #4: Jodelissa käyttäjien identiteetti on täysin salattu

Totuus: Olemme toisinaan törmänneet sellaiseen käsitykseen, että Jodeliin voi kirjoittaa mitä vain, jopa uhkaavaa tai rikoksen tunnusmerkit täyttävää sisältöä, ilman seurauksia. Vaikka Jodelia käytetään ilman nimimerkkejä, Jodelin tiimi pääsee käsiksi yksittäisten käyttäjien tietoihin ja luovuttaa niitä pyydettäessä viranomaisille.

Myytti #5: Jodelissa kaikki on vain viihdettä ja trollailua

Totuus: Leikkimielisyys on olennainen osa Jodelin kulttuuria: viihde, erilaiset pelit ja huumori näkyvät sovelluksessa laajasti. Sovellus on kuitenkin myös täynnä avuliaisuutta, toisten tukemista ja asiallista keskustelua vakavista aiheista.

Haluatko kuulla lisää Jodelista?

Improve Media myy Suomen Jodel-mainonnan yksinoikeudella ja meillä on vuosien kokemus niin Jodelin käytöstä ja kulttuurista kuin siellä mainostamisestakin.

Ota meihin rohkeasti yhteyttä:

myynti@improvemedia.fi