Usein kysytyt kysymykset

Sivustollani on X määrä lukijoita, voinko liittyä verkostoon?
Mitkä mainoskoot sivustolla tulisi olla?
Voinko saada mainoksen mitoilla X x Y px?
Voitteko auttaa mainostägien lisäämisessä sivustolle?
Voinko kopioida saman mainostägin useasti sivustolle?

Millaisia mainostuloja voin odottaa mainospaikoilta?
Tägi on nyt paikallaan, mutta miksi mainospaikka on tyhjä?
Miksi mainosta ei tule jokaisella sivulatauksella?
Voiko mainospaikoilla pyörittää sivuston omia kampanjoita?
Mikä on UserReport ja miksi minun kannattaisi ottaa se käyttöön?

Sivustollani on X määrä lukijoita, voinko liittyä verkostoon? Minkä kokoinen sivuston pitää olla jotta sen voi kaupallistaa?

Verkostossamme on isoja ja pieniä julkaisijoita, joten sivuston kävijämäärällä ei ole alarajaa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että mainospaikkojen näytöt myydään CPM-hinnalla (hinta per tuhat näyttöä). Jos sivulatauksia on vähän, ovat myös mainoksista saatavat tulot pienemmät, kuin sivustoilla, jotka kerryttävät tuhansia tai kymmeniä tuhansia näyttöjä päivässä.

Mitkä mainoskoot sivustolla tulisi olla?

Sivustolla kannattaa ehdottomasti olla mobiiliparaati- (mobiilissa ylin 300×300 px mainos) ja paraatimainos (980×400 px, usein headerin alapuolella sivustolla), koska ne ovat parhaiten myyvät mainosformaatit ja niille on siksi mahdollista määrittää korkein CPM arvo. Näiden lisäksi suosittelemme pienempiä mainoskokoja: 980×120 px, 300×250 px, 160×600 px ja 468×400 px, sen mukaan, minkälainen sivuston rakenne on. Esimerkiksi, jos sivustolla on oikeassa reunassa sivupalkki, siihen sopii todennäköisesti yksi tai useampi 300×250 px boksimainos tai 160×600 px pidennetty suurtaulu. Näiden lisäksi sivuston sisältöön voidaan sijoittaa yksi tai useampi 468x400px jättiboksi. Jättiboksi-mainospaikalla on myös mahdollista pyörittää videomainontaa. Lisäksi suosittelemme 1×1 px tapettitägiä, koska tämän mainospaikan kautta voidaan näyttää tapetin lisäksi muita erikoisempia mainoskampanjoita.

Tägimme ovat tarvittaessa dynaamisia eli mainospaikan tägin kautta voidaan näyttää useampaa eri mainoskokoa. Esim. sivun ylimmässä mainospaikassa voidaan näyttää 980×400 px ja 980×120 px kokoista mainontaa, riippuen siitä, minkä kokoinen mainos sivulatauksella on tulossa mainospaikalle.

Voinko saada mainoksen mitoilla X x Y px?

Omien mittojen mukaisia mainospaikkoja on mahdollista luoda, mutta emme suosittele tätä. Nykyään iso osa mainosnäytöistä ostetaan ohjelmallisten kanavien kautta, joten mainospaikkojen tulee olla niissä standardien mukaiset. IAB Finland on julkaissut digimainonnan standardeja, jonka mukaisia mainospaikkamme ovat. Samoja standardikokoja käyttävät lähes kaikki mediat. IAB:n mainoskokojen suositukset löytyvät kokonaisuudessaan täältä: http://www.iab.fi/digimainonnan-abc/suositukset-2.html. IAB:n suosituksissa on mainittu useampia mainoskokoja, kuin yllä ilmoittamamme mainoskoot, mutta olemme valikoineet omiin mainoskokosuosituksiimme ne koot, joita ostetaan eniten ja joille mainostajat tekevät mainoksia. Myös kaikki meidän kautta pyörivä mainonta on tehty IAB:n standardikokojen mukaan.

Voitteko auttaa mainostägien lisäämisessä sivustolle?

Jokainen sivusto on erilainen ja käyttää erilaista ohjelmistoa, joten meidän on hankala laittaa mainostägejä paikalleen eri sivustoille. Lisäksi toisien sivustojen rakenne on niin helppo, että sivuston ylläpitäjä voi itse laittaa tägit, mutta toisilla täytyy turvautua koodaajan apuun, jolloin mekään emme pysty laittamaan tägejä sivustolle.

Tarvittaessa konserniimme kuuluva W3 Group (www.w3.fi) auttaa korvausta vastaan laittamaaan mainostägit paikalleen. Yhteyttä voi ottaa sähköpostitse myynti@w3.fi.

Voinko kopioida saman mainostägin useasti sivustolle?

Tägeja ei voi käyttää samalla yksittäisellä sivulla useasti, sillä tämä sekoittaa teknisen puolen laskureita. Yhdellä sivulla voi olla useita samankokoisia mainospaikkoja, kunhan jokaisella paikalla on oma täginsä.
Tägeja ei voi myöskään lisätä eri domainilla pyörivälle sivustolle, vaan jokaiselle domainille tulee tehdä omat mainospaikat.

Saman sivuston eri alasivuille (eri sivulataus) ei kuitenkaan tarvitse tehdä omia mainostägejä vaan suosittelemme käyttämään samoja tägejä läpi sivuston.

Millaisia mainostuloja voin odottaa mainospaikoilta?

Mainostuloihin ei riitä pelkästään iso näyttömäärä, vaan tulot ovat useamman tekijän summa. Kahdella näyttömäärätältään samankokoisella sivustolla voi olla hyvinkin erilaiset tulot.
Mainostuloihin vaikuttavia tekijöitä ovat:

  • Sivuston laadulliset ominaisuudet: teemat, kävijäprofiili ja näiden kiinnostavuus mainostajan kannalta
  • Sivulatausmäärä ja uniikit kävijät
  • Mainospaikat: koot, määrä, sijoittelu (viewability ja inscreen -luvut) ja mobiilipaikat
  • Rajoitukset: julkaisijan omat kampanjat, julkaisijan tekemät mainoskieltolistat
  • Improve Median myynnin onnistuminen: suoramyynti, ohjelmallinen myynti
  • Mainosmyynnin syklit: heikointa alkuvuosi ja kesälomakausi, vahvinta loppukevät ja alkusyksy

Tägi on nyt paikallaan, mutta miksi mainospaikka on tyhjä?

Kun uudet mainostägit on lähetetty julkaisijalle, alamme liittämään näitä mainospaikkoja parhaillaan pyöriviin kampanjoihin ja ohjelmallisen ostamisen kanaviin. Mainospaikkojen kytkeminen voi viedä muutaman päivän.

Miksi mainosta ei tule jokaisella sivulatauksella?

Improve Medialta ei tule välttämättä joka sivulatauksella mainosnäyttöä. Kierrätämme jokaisen sivulatauksen järjestelmässämme, jossa mainospaikalle tarjotaan ketju ensisijaisia ja toissijaisia mainoksia. Joskus edes toissijaisia mainosnäyttöjä ei riitä, jolloin jätämme mielummin paikan tyhjäksi, kuin tarjoamme siihen hyvin edullisia, vähemmän laadukkaita mainoksia.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että usein sivustoa päivittävän julkaisijan kokemus mainoksista on erilainen kuin tavallisen sivuston kävijän. Kampanjoissa on lähes aina määriteltynä frekvenssi eli päivittäinen maksiminäyttömäärä. Samaa mainosta näytetään yleensä 1-2 kertaa samalle kävijälle 24 tunnin sisällä. Päivittäiset mainosnäytöt voivat siis loppua, varsinkin jos sivua lataa usein.
Tavallisen kävijän mainoskokemuksen jäljittelemiseksi suosittelemme julkaisijoita kokeilemaan sivun avaamista incognito-ikkunalla. Jos mainospaikoilla tästäkin huolimatta näkyy usein tyhjää, kannattaa ottaa yhteyttä mainonnanhallinnan tiimiimme teknisten ongelmien selvittämiseksi.

Mikäli kaikki tyhjät mainosnäytöt koetaan kuitenkin ongelmalliseksi, voi ketjun viimeiseksi lisätä julkaisijan omat passback- eli varamainokset, jotka voivat olla esimerkiksi kuvatiedostoja tai toisen mainonnanhallinnan tägit.

Voiko mainospaikoilla pyörittää sivuston omia kampanjoita?

Voimme pyörittää julkaisijan itse myymiä kampanjoita Improve Median järjestelmän kautta. Tällöin kampanja tehdään nolla-arvolla ja kampanjan maksu jää julkaisijan ja hänen yhteistyökumppaninsa sovittavaksi. Kampanjan trafikointia varten tarvitsemme aineisto-ohjeiden mukaiset tiedot ja aineistot. Improve Media veloittaa trafikoinnista tuntihintaa, johon sisältyy kampanjoiden tekeminen, seuranta ja raportointi.

Mikä on UserReport ja miksi minun kannattaisi ottaa se käyttöön?

Teetämme verkostoomme kuuluville sivustoille kävijätutkimuksia UserReportin avulla. Tutkimusdataa hyödynnetään Improve Median mainonnan kohdentamisessa ja näin ollen tutkitut sivustot voidaan liittää mukaan useampiin kampanjoihin.
Kaikki tutkimusdata jää myös julkaisijan käyttöön, mikä voi osoittautua hyödylliseksi esimerkiksi sisällöntuotannossa tai kaupallisisten kampanjoiden suunnittelussa ja myymisessä.

Data kerätään julkaisijalle personoidun pop up-kyselyn avulla, joka toteutetaan mahdollisimman käyttäjäystävällisesti: pop upia ei enää näytetä uudelleen mikäli kävijä on kieltäytynyt siitä jollakin sivustolla viimeisen puolen vuoden sisällä. Suurin osa kävijöistä ei huomaa kyselyä millään tavalla.
Kyselyn kysymykset liittyvät sekä sivuston käyttökokemukseen että myös kävijän profiiliin kuten tulotasoon ja koulutukseen. Kysymykset ovat muokattavissa sivuston tarpeen mukaan ja kyselyyn voidaan myös lisätä kokonaan uusia, julkaisijaa kiinnostavia kysymyksiä.