Improve Mediavinkit: Kela tavoitti Jodelista asiakkaitaan boosted postilla ja display-kampanjalla

Koronaviruspandemia on tuonut uudenlaisia viestinnällisiä tarpeita Kelalle, joka on aloittanut viestimään Jodelissa tilanteeseen liittyen. Jodelin käyttäjämäärä on kasvanut koronatilanteen vuoksi noin viidenneksen ja sen avulla tavoittaa nyt erityisen tehokkaasti 18–30-vuotiaat nuoret aikuiset Suomen kaupungeista.

Kela toteutti huhtikuun alussa boosted post -kampanjan, joka sai aikaan runsaasti keskustelua. Kela piti boosted postissa kommentoinnin auki ja käyttäjien kysymyksiin oli tunnin ajan vastaamassa Kelan asiantuntija. Keskustelun henki oli erittäin hyvä ja esiin nousi tärkeitä kysymyksiä, minkä seurauksena Kelan asiantuntijoiden kysymys-vastaus-postaukset jatkuvat säännöllisesti @kysykelalta-kanavalla. Boosted postin lisäksi Kela toteutti display-kampanjan, jonka avulla ohjattiin liikennettä Kelan sivustolle.

Kelan läsnäolo Jodelissa on kerännyt runsaasti kiitosta käyttäjiltä, sekä herättänyt myös huomiota muualla mediassa

“Erittäin hyvä ensimmäinen kokemus” 

Kelan markkinointipäällikkö Pauliina Venäläinen piti Jodelia hyvänä uutena väylänä tavoittaa asiakkaita poikkeusaikana. 

“Kysymysten määrä hieman jopa yllätti! Seuraavalla kerralla otetaan useampi vastaaja tai vastaillaan eri kaupungeissa eri päivinä”, hän kommentoi. Kelan boosted posteille kertyi tunnissa yli 100 kysymystä ja muuta kommenttia Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Suoran vastavuoroisen kommunikaation lisäksi keskustelua luki ja jäi seuraamaan moninkertainen määrä käyttäjiä.

Kelalla kiinnitettiin huomiota myös siihen, että keskustelun laatu oli hyvää. Jodelin käyttäjät arvostivat Kelan vastauksia ja Jodel-yhteisö äänesti nopeasti piiloon aiheeseen liittymättömät vastaukset.

“Suurin osa kysymyksistä ja kommenteista oli tosi asiallisia, ja pystyimme auttamaan käyttäjiä ihan oikeissa Kela-asioissa.”

Boosted postilla keskustelua, display-kampanjalla liikennettä 

Boosted postin lisäksi Kela halusi ohjata käyttäjiä omalle sivustolleen koronavirukseen liittyvän viestinnän pariin, mikä toteutettiin display-kampanjalla.

Display-kampanja näkyi valtakunnallisesti 27.3.–19.4.2020 ja sen CTR-luvuksi muodostui 1,25%.

Boosted Post näkyi kolmessa kaupungissa 26.3.2020. Eri kaupunkien julkaisuille kertyi yli 100 kommenttia.

Elina Niskanen, Account Manager @ Improve Media